For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Prekenhåndboken

BRØDUNDERE: Jesu brødunder vitner om Jesu guddomskrefter og hyrdeomsorg. Det knytter tråder bakover til GTs brødundere, skriver Odd Sverre Hove.

Jesu reprise på mannaunderet

Publisert Sist oppdatert

Før tekstrekkereformen av 2011 var beretningen om hvordan Jesus mettet fem tusen, prekentekst på Midtfastesøndag. Beretningen fins hos alle de fire evangelistene. På Midtfastesøndag valgte man bevisst Johannes-versjonen. For den har fokus på Jesus som livets brød.

Nå har man flyttet beretningen til «hyrdesøndagen». Og nå velger man like bevisst Markus-versjonen. For der står det (vers 34) at Jesus hadde inderlig medynk med folket, fordi «de var som får uten hyrde» (sml 1Kong 22:17). Det viser at brødunderteksten også er en hyrdetekst.

Vi bør merke oss at Jesus gjorde to forskjellige brødundere. Vår tekst handler om metting av fem tusen (se Matt 14:14ff = Mark 6:30ff = Luk 9:10ff = Joh 6:1ff). En annen beretning handler om metting av fire tusen (se Matt 15:29–39 = Mark 8:1–9). Når det gjelder den sistnevnte beretningen, fins det teorier om bevisstløs forveksling hos Matteus og Markus. Men ordlyden på disse stedene gjør voldsom motstand mot slike teorier. Vi bør avgjort tenke at Jesus gjorde to forskjellige brødundere.

Powered by Labrador CMS