Skatter skjult i mørket

Men Gud viser oss hvordan hans plan sprengte alles forventninger: Jesus kom ikke for å frelse Israelsfolket fra okkupasjonsmakten, men for å frelse alle mennesker fra fortapelse.

Den store festsesongen er forbi og januar med sine hverdager er i gang. Vi legger bak oss en høytid med mye spenning og forventninger. Skuffelsen blir desto større hvis denne tiden ikke blir slik man hadde tenkt. Selv gikk jeg glipp av deler av julefeiringen på grunn av øyebetennelse. Ikke noe alvorlig galt, men i julen blir liksom det stusselige enda verre.

Mange kjenner ekstra på ensomhet, sorg og vonde følelser i denne perioden. Så kommer nyttårsaften, og forventningene skrus opp igjen. Ikke bare til hvordan feiringen skal bli, men også til et nytt år som skal bli så mye bedre enn det forrige.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det var mange forventninger til han vi feirer i julen også, han som gav oss tidsregningen vi markerer på nyttårsaften. Jødene ventet i spenning på Messias som profetene hadde lovet dem. De forventet en stor konge som skulle redde dem fra okkupasjonsmakten. Jesus kom derimot til jorden som et menneske, født under fattige kår i en stall (Maria forventet kanskje litt bedre fødeforhold da hun skulle føde Guds sønn?).

Det var nok ikke mye som minnet om en stor seierherre da Jesus døde på korset. Skuffelsen og sorgen blant folket må ha vært stor. Ingenting ble slik de så for seg.

Men Gud viser oss hvordan hans plan sprengte alles forventninger: Jesus kom ikke for å frelse Israelsfolket fra okkupasjonsmakten, men for å frelse alle mennesker fra fortapelse. Han var ikke en politisk seierherre, men han vant over døden på vegne av oss alle.

Det som tilsynelatende kunne se mislykket ut, viste seg å være det beste av alt: «Steinen som bygningsmennene forkastet, den er blitt hjørnestein. Av Herren er dette gjort, og underfullt er det i våre øyne» (Matt. 21,42). Jesus er «hjørnestenen», han er den beste å bygge livet sitt på her på jorda, og den eneste veien til himmelen.

Det er så godt å kunne ta med seg dette budskapet inn i et nytt år. Kanskje blir 2018 akkurat slik du forventer, eller til og med enda bedre. Kanskje vil det bli preget av skuffelse og mislykkede planer. Uansett er det godt å tro på en Gud som har større planer enn oss, en som kan gjøre store ting der man minst venter det.

Jeg tilbrakte deler av romjulen i Nord-Norge. Mange frykter vinteren her oppe på grunn av mørketiden. Bare et snev av dagslys, uten så mye som et glimt av solen, gjør sitt med humøret. En kveld gikk jeg og søsteren min tur langs veien. Plutselig skinte nordlyset opp himmelen. Det ble en magisk opplevelse midt i kulden og mørket.

Da vi fortalte mamma om opplevelsen, minnet hun oss om uttrykket «skatter skjult i mørket». Uttrykket er hentet fra Jes. 45,3, der Gud gir løfter til sitt folk: «Jeg vil gi deg skatter som er skjult i mørket, og rikdommer som er gjemt på lønnlige steder, så du kan vite at jeg er Herren, som kalte deg ved navn, Israels Gud.»

Ingen av oss vet hvordan 2018 vil bli. Men selv om året skulle bli fylt med mørke dager, har vi en Gud som kan gi skatter i de mørkeste stundene, snu det vonde til noe godt og bruke det aller minste til å utføre store ting.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Godt nyttår!

Jeg vil gi deg skatter som er skjult i mørket, og rikdommer som er gjemt på lønnlige steder, så du kan vite at jeg er Herren, som kalte deg ved navn, Israels Gud.

Jes. 45,3

----

Trykk her for å lese flere andakter :-)