For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

KULTUR: Jeg håper Parshalls oversikt kan hjelpe oss å tenke gjennom den enorme kulturelle forskjellen det er mellom kristne og muslimer, og samtidig forstå at vår kristne ­kultur og historie som regel er et stort hinder for at muslimer kommer til tro på Jesus, skriver UiO-lederen.

Må man egentlig kalle seg kristen for å tro på Jesus?

Og hvor langt kan man gå i kontekstuell misjon før man ender i religionsblanding?

Publisert Sist oppdatert

Lørdag 2. mai hadde Vårt Land en lengre artikkel om norske misjonærer fra Frikirken som planter kirker blant muslimer i Midtøsten. Den handlet om såkalte «Jesus-troende muslimer». Dette er ikke et nytt fenomen.

Den kjente amerikanske misjonæren, dr. Phil Parshall, som i flere tiår har jobbet som misjonær blant muslimer i Bangladesh og Filippinene, underviste for snart 30 år siden på en av Ungdom i Oppdrags kurs i kirkeplanting i India.

Der møtte han en tidligere muslim som brukte muslimske former for å kommunisere evangeliet. Flere av studentene stilte spørsmålstegn ved hans teologi. Som en respons til de kritiske studentene, definerte Parshall seks ulike nivå av kontekstuell kirkeplanting blant muslimer:

Powered by Labrador CMS