KULTUR: Jeg håper Parshalls oversikt kan hjelpe oss å tenke gjennom den enorme kulturelle forskjellen det er mellom kristne og muslimer, og samtidig forstå at vår kristne kultur og historie som regel er et stort hinder for at muslimer kommer til tro på Jesus, skriver UiO-lederen.
Dar Yasin, AP Photo / NTB scanpix
Må man egentlig kalle seg kristen for å tro på Jesus?
Og hvor langt kan man gå i kontekstuell misjon før man ender i religionsblanding?
Lørdag 2. mai hadde Vårt Land en lengre artikkel om norske misjonærer fra Frikirken som planter kirker blant muslimer i Midtøsten. Den handlet om såkalte «Jesus-troende muslimer». Dette er ikke et nytt fenomen.
Den kjente amerikanske misjonæren, dr. Phil Parshall, som i flere tiår har jobbet som misjonær blant muslimer i Bangladesh og Filippinene, underviste for snart 30 år siden på en av Ungdom i Oppdrags kurs i kirkeplanting i India.
Der møtte han en tidligere muslim som brukte muslimske former for å kommunisere evangeliet. Flere av studentene stilte spørsmålstegn ved hans teologi. Som en respons til de kritiske studentene, definerte Parshall seks ulike nivå av kontekstuell kirkeplanting blant muslimer: