Russland og kampen for homofiles rettigheter

Kan det være at Russland har sett hva de nye ekteskapslovene i Vesten egentlig handler om? Har Russland sett at ekteskapslovgivningen har betydning for mer enn forståelsen for homofilt samliv? spør Kjell Skartveit.

Sta­dig flere tar til orde for at Norge må ta av­stand fra den om­strid­te rus­sis­ke loven som for­byr pro­pa­gan­da for utra­di­sjo­nel­le sek­su­el­le re­la­sjo­ner. Og hva pas­ser vel bedre enn at vi gjør det i OL i Sot­sji?

Ingen synes å være opp­tatt av år­sa­ken til Russ­lands mot­stand mot en ag­gres­siv ho­mo­be­ve­gel­se.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da ulike vest­li­ge land end­ret sine ek­te­skaps­lo­ver slik at de ble kjønns­nøy­tra­le, var det en re­vo­lu­sjon vi var vitne til. Med klar for­ank­ring i et marx­is­tisk men­neske­syn ble kjøn­nets ut­vik­ling og be­tyd­ning om­gjort til en funk­sjon av sam­fun­net. Det bio­lo­gis­ke prin­sipp ble opp­gitt med tanke på barns til­hø­rig­het. Sam­fun­net ble en ser­vice­in­sti­tu­sjon for en­kelt­in­di­vi­dets behov, der det sek­su­el­le be­gjæ­ret ble løf­tet opp til de him­mels­ke høy­der.

Kon­se­kven­sen av denne re­vo­lu­sjo­nen var at den tra­di­sjo­nel­le fa­mi­li­en ble opp­løst. Barn hadde ikke len­ger behov for mor og far, det var gode om­sorgs­per­soner som var idea­let. Og der­med ble be­gre­pet med­mor et of­fi­si­elt be­grep og en reell stør­rel­se. Spørs­må­let er hva med­mo­ren betyr for far. Får det noen kon­se­kven­ser for andre enn de barna som ikke får en far å vokse opp sam­men med? For å for­stå det må vi se på de prin­si­pi­el­le og ideo­lo­gis­ke si­de­ne av med­mor-be­gre­pet.

Da det nors­ke Stor­ting inn­før­te be­gre­pet med­mor, sa det i prin­sip­pet at far er over­flø­dig for barn. Et barn kla­rer seg iføl­ge den nye ek­te­skaps­lo­ven, med til­hø­ren­de ny barne­lov, godt nok med to mødre. Dette betyr at Stor­tin­get har sagt at det er helt i orden at alle barn vokser opp uten far. For det kan ikke være slik at dette er i orden for bare en viss pro­sent­an­del av nors­ke barn. Er det i orden for ett barn, ja da må det være i orden for alle, og den dagen Stor­tin­get ak­sep­te­rer sur­ro­ga­ti, vil det få de samme ideo­lo­gis­ke kon­se­kven­se­ne for alle mødre.

Men midt oppe i opp­løs­nin­gen av alle tid­li­ge­re nor­mer og so­sia­le kon­ven­sjo­ner, står vi igjen med det fak­tum at far fin­nes. Selv med en ny ek­te­skaps­lov vil det fort­satt være slik at det store fler­tal­let av nors­ke barn vil ha far og mor som for­eld­re. Men hvor­dan skal sam­fun­net for­hol­de seg til det?

Først og fremst vil sam­fun­net ha et for­kla­rings­pro­blem over­for de barna som ikke vokser opp med mor og far. Barn i les­bis­ke for­hold kan ikke både få vite at far er over­flø­dig, sam­ti­dig som sam­fun­net for­hol­der seg til far på en måte som frem­he­ver ham som en vik­tig res­surs.

Barn i les­bis­ke for­hold må etter Stor­tin­gets ar­gu­men­ta­sjon vokse opp i et sam­funn som for­hol­der seg til deres bak­grunn som nor­mal, og som gjør far til en unød­ven­dig stør­rel­se. Et­hvert for­søk på å verd­set­te far, vil på samme tid være et an­grep på Stor­tin­get og et over­grep mot barn i les­bis­ke for­hold. Og år­sa­ken er like enkel som den er skrem­men­de. Stor­tin­get har bygd hele sin lov­giv­ning på at far ikke er nød­ven­dig. Far er kun en om­sorgs­per­son, en rolle, en stør­rel­se som du med en­kelt­het kan bytte ut.

Det er vik­tig at vi for­står de prin­si­pi­el­le kon­se­kven­se­ne av dette. Inn­fø­rin­gen av med­mor-be­gre­pet gjor­de at sta­ten opp­hev­de kob­lin­gen mel­lom barn og far. Å peke på at loven gir barn som er født etter kuns­tig be­frukt­ning rett til å få vite om far­ska­pet ved fylte 18 år, fra­tar ikke sta­ten et mo­ralsk an­svar for det som har skjedd.

Et barn kan ikke ha tre for­eld­re, og en på­stand om at denne kunn­ska­pen er et gode, er en selv­mot­si­gel­se for dem som frem­he­ver med­mo­rens egen­ska­per. Vi kan ikke si at med­mor er god nok, og sam­ti­dig frem­heve be­tyd­nin­gen av kunn­ska­pen om far­ska­pet. Der­som sta­ten på noe tids­punkt gjør det, vil et­hvert barn med to mødre stil­le spørs­mål om sin egen si­tua­sjon og er­stat­nings­kra­ve­ne vil komme auto­ma­tisk. Stor­tin­get kan ikke be­visst vedta en lov som fører til over­grep.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Opp­he­vel­sen av det bio­lo­gis­ke prin­sipp som ut­gangs­punkt for for­eldre­ska­pet, har gitt mu­lig­het for masse­pro­duk­sjon av barn. Få rea­ger­te da en tid­li­ge­re po­liti­di­rek­tør fikk avlet frem barn i USA. At barna en gang i frem­ti­den vil savne en mam­mas myke fang og trøs­ten­de ord, er en selv­føl­ge. Men vi har ved­tatt at den ho­mo­fi­les behov tel­ler mer. Ja, i lovs form sa Stor­tin­get at det ikke øns­ket å straffe­for­føl­ge dem som be­nyt­tet seg av sur­ro­ga­ti i ut­lan­det, selv om det er ulov­lig i Norge.

I sko­len lærer nors­ke barn at det er like na­tur­lig at de er et re­sul­tat av frø plan­tet i mors mage som av sam­li­vet mel­lom mor og far. Vi er til­ba­ke til stor­kens tid, sann­he­ten blir for vans­ke­lig å for­tel­le, men barn skal læres opp til at kjønns­drif­ten uan­sett er den vik­tigs­te. NRK føl­ger opp med å vise en vak­ker kjær­lig­hets­his­to­rie anno 2014: En mann for­la­ter sin kone og to barn for å rea­li­se­re seg selv i et etter­leng­tet ho­mo­filt sam­liv, be­gjæ­ret er vår nye grunn­lov, har du lyst har du ikke bare lov, du skal.

På denne måten ram­met den nye loven alle barn i Norge, ikke bare de med med­mød­re. Alle barn får vite, gjen­nom skole og lig­nen­de, at deres far er en uve­sent­lig­het. Han kan like gjer­ne byt­tes ut med noe annet, en ste­mor for ek­sem­pel. Ja, ikke bare kan han byt­tes ut. Han må gjø­res uve­sent­lig i en slik grad at en­hver frem­ti­dig fei­ring av fars­da­gen blir en umu­lig­het. For hvor­for skal vi feire noe vi ikke tren­ger? Vil ikke de kom­men­de fars­da­ger være over­grep mot alle barn med to mødre og ingen far? Hvis sam­fun­net vir­ke­lig vil feire far, betyr det at far som bio­lo­gisk stør­rel­se har noe å si, og det kan ikke sta­ten godta.

Kan det være at Russ­land har sett hva de nye ek­te­skaps­lo­ve­ne i Ves­ten egent­lig hand­ler om? Har Russ­land sett at ek­te­skaps­lov­giv­nin­gen har be­tyd­ning for mer enn for­stå­el­sen for ho­mo­filt sam­liv? En kjønns­nøy­tral ek­te­skaps­lov med­før­te at barn mis­tet grunn­leg­gen­de men­neske­ret­tig­he­ter. Iføl­ge Barne­kon­ven­sjo­nen ar­tik­kel sju, har barn rett til å kjen­ne sine for­eld­re, men det gjel­der ikke våre egne. Hos oss tel­ler de ho­mo­fi­les behov mer enn bar­nas.

Barna er med den kjønns­nøy­tra­le ek­te­skaps­lo­ven gjort til red­ska­per for ho­mo­fi­les jakt etter selv­rea­li­se­ring og so­si­al ak­sept. Alt tyder på at Russ­land der­for ser på kam­pen for ho­mo­fi­les ret­tig­he­ter som et an­grep på barn og for­eld­re. Så lenge de ho­mo­fi­le selv in­klu­de­rer ek­te­skap og rett til barn i sin fri­gjø­rings­kamp, bør det ikke for­und­re dem at de møter mot­stand. Det fin­nes fort­satt de som mener at ves­tens sek­su­al­mo­ral ikke len­ger hand­ler om moral, men om for­fall.

Når vest­li­ge po­li­ti­ke­re i fullt alvor mener at de skal be­læ­re Russ­land på noe så grunn­leg­gen­de som synet på kjønn og ek­te­skap, vit­ner det om en ar­ro­gan­se og uføl­som­het man bare fin­ner hos ideo­lo­gisk for­blin­de­de eks­tre­mis­ter.

Homofili Kjell Skartveit Stavanger

Les også
Homofilt samliv - et frelsesspørsmål?
Les også
Russlands mann slår tilbake mot OL-kritikk
Les også
Drømmen om OL og et sterkt Russland
Les også
Putin taler med to tunger
Les også
TV-evangelist hyller Putin og kaller kritikere intolerante
Les også
Putin og kona skiller seg
Les også
Spør aldri etter samlivsformDette er saken
Les også
Klart for homobryllup i Illinois
Les også
En av seks ville flyttet seg unna en homofil
Les også
Ignorerer rettens forbud mot homoreklame
Les også
Skifte av standpunkt - ikkje Ordet, men folket
Les også
Samlivsutvalgets manglende barneperspektivØivind Benestad