Homofilt samliv - et frelsesspørsmål?

Jeg har et håp om at kon­ser­va­ti­ve kris­ten­le­de­re skal ut­tryk­ke et ty­de­lig nei til føl­gen­de spørs­mål: Mener du at noen går for­tapt fordi de ak­sep­te­rer ho­mo­filt sam­liv?, skriver Ingunn Løkstad Salvesen.

I åre­vis har jeg und­ret meg på hvor­for noen av de som ikke ak­sep­te­rer ho­mo­filt sam­liv, ser ut til å fryk­te sam­vær med de som god­tar slikt sam­liv.

Jeg har hatt en hy­po­te­se, men den har stått for meg som så usann­syn­lig at jeg ikke har hatt mot til å spør­re om be­kref­tel­se i det of­fent­li­ge rom.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå tar jeg mot til meg og etter­ly­ser et klart og ty­de­lig svar, det vil si ja eller nei. Jeg ut­ford­rer blant annet de som nylig har meldt seg ut eller vur­de­rer å melde seg ut av Preste­for­enin­gen eller kir­ken.

Bak­grun­nen for min hy­po­te­se: Vårt Land skrev for få år siden om en kris­ten­le­der som «kal­lar ho­mo­li­be­ra­le prestars for­kyn­ning for «gift» og ber folk la være å lytte til dei». Han sa også: «Ho­mo­fili­saka er eit klart sym­ptom på bi­bel­for­nek­ting. Det er ei klar lære­sak som Bi­be­len re­la­te­rer til frel­se eller for­ta­ping.»

En teo­log skrev i VL og opp­ford­ret til «å redde kon­fir­man­te­ne» fra de pres­te­ne som ak­sep­ter­te ho­mo­filt sam­liv. 24.11.2008 skrev Olav Her­mod Kyd­land i www.idag.no: «Alle andre sek­su­el­le for­hold er imot Guds åpen­bar­te vilje, og ute­luk­ker en­hver som lever i slike for­hold og dem som hol­der med slike, fra Guds evige rike.»

Slike ut­sagn kan for­år­sa­ke frykt, med ut­fry­sing, usyn­lig­gjø­ring og til­side­set­tel­se.

Kan det ten­kes at noen i våre krist­ne sam­funn fryk­ter for å gå for­tapt (blir «ute­luk­ket fra Guds evige rike») hvis de er sam­men med noen som ikke er enig med me­nig­hets­le­de­rens bi­bel­tolk­ning i et etisk spørs­mål?

Sann­syn­lig­vis er det få som vil ved­stå seg en slik frykt i det of­fent­li­ge rom. Men hel­vetes­pro­fe­ti­en har på­vir­ket vårt sam­funn i år­hund­rer, og lig­ger som et bak­tep­pe hos mange, som en slags ned­ar­vet fobi, kan­skje uten at de selv er klar over det.

Jeg har et håp om at kon­ser­va­ti­ve kris­ten­le­de­re skal ut­tryk­ke et ty­de­lig nei til føl­gen­de spørs­mål:

Mener du at noen går for­tapt fordi de ak­sep­te­rer ho­mo­filt sam­liv?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kan men­nes­ker gå for­tapt fordi de er sam­men med de som ak­sep­te­rer ho­mo­filt sam­liv?

Er frel­sen av­hen­gig av at vi har Guds dom­mer­kom­pe­tan­se i etis­ke spørs­mål?

Hvis noen sva­rer ja på disse spørs­mål, for­står jeg at de har god grunn til å melde seg ut av både kir­ken og Preste­for­enin­gen. De vil i til­fel­le re­pre­sen­te­re en annen re­li­gion enn min: Jeg anser Gud som min dom­mer og øns­ker å følge i Jesu fot­spor.

Han for­mid­let like­verd til alle. I Rom 14,4 står det: «Hvem er du som døm­mer en an­nens tje­ner? Om han står eller fal­ler, blir en sak mel­lom ham og hans herre. Og han skal bli stå­en­de, for Her­ren har makt til å holde ham oppe.» Over­skrif­ten for Rom 14 er «Sam­hold i me­nig­he­ten».

Tros­sam­fun­ne­nes tro­ver­dig­het er av­hen­gig av at vi har «inn­byr­des kjær­lig­het». Der­for bør vi rydde bort fryk­ten mel­lom oss.

I siste stro­fe i en vak­ker dåps­sal­me av Svein El­ling­sen står det: «Herre la vår tro bli fylt av glede». Hvor­dan kan vi krist­ne bli fylt av glede hvis vi er redde hver­and­re? Vi må godta at ingen av oss er guder. Alle ten­ker vi «stykke­vis og delt».

Guds dom Ingunn Løkstad Salvesen pensjonert lege

Les også
Biskoper på vei ut av PresteforeningenPresteforeningen
Les også
Hodebry for Hermon etter homo-utspill
Les også
Sterke reaksjoner på KrFU-leders homo-utspillKrF om homofile
Les også
Gjelder Bibelens ord i dag slik det ble skrevet?
Les også
USA kritiserer ny homolov i Uganda