Ignorerer rettens forbud mot homoreklame

En kristen terapigruppe ble felt i Høyesterett da de reklamerte for omvendelse fra homofili. Nå reklamerer aktivister i andre enden av skalaen for normalisering av legningen.

«Some pe­op­le are gay. Get over it», eller fritt over­satt til norsk - «Noen men­nes­ker er ho­mo­fi­le. Kom deg over det». 

Det er lobby­grup­pen Sto­new­all som står bak re­kla­men, som har pry­det Lon­dons be­røm­te dob­belt­dek­ke­re gjen­nom store deler av hele ok­to­ber, iføl­geLifeSi­te­News.

Re­kla­me­ne har også vært å se på kol­lek­tiv­trans­port over hele lan­det, etter at den tid­li­ge­re ble tatt ned.  

Ordføreren grep inn

I april i fjor ble det kjørt en lig­nen­de re­kla­me av den krist­ne te­ra­pi­grup­pen Core Is­sues Trust (CIT). De hjel­per ho­mo­fi­le som fri­vil­lig vil bli he­te­ro­fi­le. Slik lød deres re­kla­me: 

«Not Gay. Ex-Gay, Post-Gay and Proud. Get over it!», noe som kan over­set­tes til «Ikke homo. Eks-homo. Tid­li­ge­re homo og stolt. Kom deg over det». 

Den ble se­ne­re fjer­net av Lon­don-ord­fø­rer Boris John­son, som mente den var stø­ten­de, da ho­mo­fi­li frem­stil­les som en syk­dom. CIT re­spon­der­te med et søks­mål mot John­son og Trans­port for Lon­don, (TfL) sel­ska­pet som for­val­ter Lon­dons buss­re­kla­me.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Mang­len­de re­spekt for loven

Nå har altså Sto­new­all kjørt i gang kam­pan­jen sin igjen, på tross av en dom av Høy­este­rett i mars 2012 som felte den krist­ne te­ra­pi­grup­pens re­kla­me. 

- Sto­new­alls hand­lin­ger viser en mang­len­de re­spekt for loven, sier Andrea Mi­nichiel­lo Willimas, ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Chris­ti­an Legal Cent­re tilLifeSi­te­News

Høy­este­rett mener ikke ord­fø­rer John­son mis­bruk­te sin stil­ling ved å stan­se re­kla­men fra den krist­ne grup­pen. Likevel stil­ler de spørs­mål ved trans­port­ssel­ska­pets av­gjø­rel­se om å til­la­te Sto­new­alls re­kla­me, etter at den i førs­te om­gang ble fjer­net. 

- Disse re­kla­me­ne er på linje med vårt an­non­se­rings­reg­le­ment, sier en tals­mann for trans­port­ssel­ska­pet.

DAGEN