Ignorerer rettens forbud mot homoreklame
En kristen terapigruppe ble felt i Høyesterett da de reklamerte for omvendelse fra homofili. Nå reklamerer aktivister i andre enden av skalaen for normalisering av legningen.
«Some people are gay. Get over it», eller fritt oversatt til norsk - «Noen mennesker er homofile. Kom deg over det».
Det er lobbygruppen Stonewall som står bak reklamen, som har prydet Londons berømte dobbeltdekkere gjennom store deler av hele oktober, ifølgeLifeSiteNews.
Reklamene har også vært å se på kollektivtransport over hele landet, etter at den tidligere ble tatt ned.
Ordføreren grep inn
I april i fjor ble det kjørt en lignende reklame av den kristne terapigruppen Core Issues Trust (CIT). De hjelper homofile som frivillig vil bli heterofile. Slik lød deres reklame:
«Not Gay. Ex-Gay, Post-Gay and Proud. Get over it!», noe som kan oversettes til «Ikke homo. Eks-homo. Tidligere homo og stolt. Kom deg over det».
Den ble senere fjernet av London-ordfører Boris Johnson, som mente den var støtende, da homofili fremstilles som en sykdom. CIT responderte med et søksmål mot Johnson og Transport for London, (TfL) selskapet som forvalter Londons bussreklame.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Manglende respekt for loven
Nå har altså Stonewall kjørt i gang kampanjen sin igjen, på tross av en dom av Høyesterett i mars 2012 som felte den kristne terapigruppens reklame.
- Stonewalls handlinger viser en manglende respekt for loven, sier Andrea Minichiello Willimas, administrerende direktør i Christian Legal Centre tilLifeSiteNews.
Høyesterett mener ikke ordfører Johnson misbrukte sin stilling ved å stanse reklamen fra den kristne gruppen. Likevel stiller de spørsmål ved transportsselskapets avgjørelse om å tillate Stonewalls reklame, etter at den i første omgang ble fjernet.
- Disse reklamene er på linje med vårt annonseringsreglement, sier en talsmann for transportsselskapet.
DAGEN