For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Problematisk argumentasjon

For den som lever under evangeliet er det ikke lovens tvang som er drivkraften i det nye liv, men en indre trang til å leve til Herrens behag som er skapt av takknemligheten for den nåde som er blitt en til del, skriver Jan Bygstad i sitt avsluttende innlegg.
Publisert

«En skal høre mye før ørene faller av». 

Dette gamle ordet rant meg i hu ved å lese Dag Ø. Østerengs og Peder K. Solbergs siste innlegg i avisen. Begge påstår i sine innlegg i avisen 19.06. at undertegnede er «uluthersk i sin lutherdom». Bakgrunnen er min artikkel i avisen to dager før, der jeg gjør rede for hvilken innvirkning syndefallet har på vår forståelse av evangeliet. I artikkelen gjør jeg lite annet enn å sette ord på Bibelens egen tale om hvilke konsekvenser syndefallet har for menneskets forstand.

Så bør jeg kanskje presisere at Guds hellige lov er noe det falne menneske kan forstå til en viss grad – fordi Loven er nedlagt i menneskets hjerte fra skapelsen av. Det er evangeliet som er og blir det falne menneske til anstøt. Også her gjelder det å ha den lutherske distinksjonen mellom lov og evangelium klart for øye.

Powered by Labrador CMS