MUSIKK: Arild Manneråk (til venstre) og Lloyd Lindland bidro med innslag fra bedehusets musikkultur under lanseringen av Erlend Berges bok «Sjå, eg kjem snart» med bilder fra norske bedehus. Boken ble lansert på Norsk folkemuseum på Bygdøy tirsdag.
Tarjei Gilje
Oppdagelsesreise i bedehusland
I en samtid hvor den lavkirkelige kristendommen blir møtt med mye skepsis og sterke fordommer, kan Berges bok bidra til en ny nysgjerrighet.
Tirsdag denne uken befant jeg meg på Norsk folkemuseum på Bygdøy i Oslo. I et bedehus som legenden Lars Oftedal opprinnelig fikk reist på Hinna i Rogaland i 1875 skulle Vårt Land-fotograf Erlend Berges bok med bilder av norske bedehus lanseres. Det ble en minneverdig kveld.
«Jeg tror mange kommer til å grine når de ser boken», sa Vårt Land-journalist Kjell Kvamme da han foran de tilstedeværende intervjuet fotografen om prosjektet. Utgangspunktet var at Søreide bedehus ble lagt ut for salg i 2016. Jeg vokste opp ikke så mange kilometer fra dette bedehuset, og det har lenge vært kjent at aktiviteten der var dalende. Da Berge så Finn-annonsen, fattet han interesse for bildene. Han fant ut at han ville dokumentere bedehusenes estetikk før det var for sent.
Berges mål har ikke vært å gjenspeile bedehuskulturen slik den fortsatt utfolder seg i moderne forsamlingslokaler som Fredheim arena i Sandnes, Straume forum på Sotra eller for den del IMI-kirken i Stavanger. Det er de klassiske bedehusenes estetikk Berge dokumenterer vakkert og talende med boken sin. Og det var den klassiske bedehuskulturen vi fikk et møte med på Bygdøy.