TERJE BERG: Forkynner og pensjonert pastor i Pinsebevegelsen.

Jeg slutter meg til Pinsebevegelsens trosgrunnlag om Guds rike

Johannes Kleppa anmelder i Dagen 15.01. boken «Gudsriket og veien til hvilen» av Svein Hammerstrøm. Han synes boken har en for snever oppfatning av Guds rike og at «tusenårsriket får ein uforholdsmessig stor plass og betydning sett opp mot det evige herlegdomslivet på denne jorda» og viser til bønnen «Fader Vår».

La meg først uttrykke at Kleppa er en av mine «favoritter» i Dagens spalter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han har klare meninger, dype tanker og er bibelkonservativ. Men som lutheraner og pinsevenn er det selvfølgelig visse teologiske forskjeller mellom oss, blant annet det han selv nevner om bortrykkelsen og den store trengsel.

Siden jeg i bokens forord anbefaler den, blir jeg utfordret av Kleppa til å «klargjera om han (jeg) verkeleg går god for den oppfatninga av Guds rike og konsekvensane av denne oppfatninga som vi her møter, som etter mitt skjønn er ei innsnevring av kva Guds rike er som frelsesrike og evig herlegdomsrike».

Så kommer utfordringen: «Er denne boka 'normal' pinseteologi på dette området? Eg spør ikkje om eit framtidig tusenårsriket, men om dette er identisk med Guds rike, jmf. bøna i Fader Vår».

Svein Hammerstrøm har sin bakgrunn i De frie evangeliske forsamlinger Betel, Harestua og er aktiv i Pinsekirken Håpet Eidsvoll. Jeg kjenner ham ikke personlig, men har gitt en anbefaling av boken. Jeg viser blant annet til side 20 der han presiserer at Guds rike har hatt ulike faser. Og på neste side skriver han at ved Jesu gjenkomst skal dette Guds rike få sin ytre manifestasjon og utbredelse, men selvfølgelig mener han at Guds rike også er her og nå. Men det er det futuristiske han har fokus på.

Misjonær og bibellærer Alf Somdal, som i 1990 forsøkte å samle Pinsebevegelsens lære i sitt opus «Tro og lære», har overhodet ikke nevnt «Guds rike», men fokuserer sterkt på «menigheten», som jo da selvfølgelig er en del av Guds rike.

Imidlertid, og dette er viktig:

På nettstedet pinsebevegelsen.no kan man finne alt man søker vedr. Pinsebevegelsen, blant annet tro og lære. Under «Grunnlagsdokument» finner man «trosgrunnlag». Kort oppsummert står følgende skrevet vedrørende det aktuelle temaet «Guds rike»:

«Vi tror at Guds rike er kommet nær ved Jesus, slik at Guds gode plan og vilje for mennesker kan erfares allerede nå. Slik Jesus formidlet oppreisning, liv og helbredelse til mennesker, formidler vi de samme mulighetene og ber i Jesu navn om helbredelse på alle livets områder. Samtidig er ikke dette riket kommet fullendt. Det vil skje når Jesus kommer tilbake».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Deretter vises det til flere skriftsteder.

Videre sies det under temaet «Det kristne håpet»: «Vi tror at Jesus Kristus skal komme tilbake for å hente sine og deretter opprette det fullendte Guds rike. Vi vil formidle håpet om kroppens oppstandelse og det evige liv. Vi tror på Bibelens ord om to utganger på livet, evig liv og evig død. Bibelen er tydelig på at det er gjennom Jesus Kristus vi blir frelst. På grunn av Jesu frelsesverk, trenger ingen å gå fortapt.»

Som utfordret pinsepastor, slutter jeg meg til Pinsebevegelsens trosgrunnlag.

Vedrørende bønnen i Fadervår, Matt 6,9–10: «La ditt rike komme»: Jeg oppfatter at dette i nåværende tidshusholdning er delvis oppfylt. Her hjemme ber min kone og jeg bønnen sammen hver dag, fordi vi ønsker å se Guds rike fullendt iblant oss. Det vil skje den dagen all jorden holder hans navn hellig, det vil si da han oppretter sitt fullkomne rike. Jesu disipler etterspurte rikets opprettelse på den historiske Kristi himmelfartsdagen, hvortil Jesus svarte at «Det er ikke deres sak å vite tider eller timer som Faderen har fastsatt av sin egen makt».

Les også
Da hedenskapet ble utfordret av kristendommen

Imidlertid, for at Guds rike skulle bli synlig blant dem ved misjonal innsats, evangelisering og bygging av Guds menighet, føyde Jesus til: «Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende» (Apg 1).

Altså: «Guds rike består jo ikke i mat og drikke, men i rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd» (Rom 14). Vedrørende oppblåste kristne, taler apostelen Paulus med faderlig formaning om alle (de unødvendige) ord disse bruker, så fyrer han følgende av: «For Guds rike består ikke i ord, men i kraft» (1 Kor 4). Guds rike er for alle som er «født på ny» (Joh 3).

Lørdag 11. november holdt jeg en tale som sikkert vil interessere vedrørende nevnte tema, «Guds rike – er nå og det kommer». Talen ble holdt i regi av «Ordet og Israel» i Indremisjonsforbundets bedehus på Frikstad i Kristiansand. Jeg tror den kan høres på YouTube.

Vedrørende den aktuelle boken. Det er det fremtidige Guds rike Svein Hammerstrøm har fokus på – det futuristiske. Derfor må han vurderes ut fra det han faktisk skriver om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dessuten – jeg tenker at det er viktig å oppmuntre nye, yngre kristne forfattere som «våger» en bokutgivelse, selv om noe sies litt annerledes enn jeg selv ville ha sagt.