Ekteskap og likekjønnet samliv

I flertallets uttalelse overbevises jeg ikke av deres behandling av det bibelske materiale, skriver Ole Christian M. Kvarme.

Vår­ens kirke­møte skal drøf­te vår kir­kes ek­te­skaps­for­stå­el­se og ta stil­ling til om det skal inn­fø­res kir­ke­lig viel­se for like­kjøn­ne­de par eller for­bønn for bor­ger­lig inn­gåt­te like­kjøn­ne­de ek­te­skap. Det vil bli kre­ven­de for­hand­lin­ger og ut­ford­re en­he­ten i vår kirke.

Det er sagt at ge­nuin dia­log er først å lytte med hjer­te og tanke uten å fo­ku­se­re på egne mot­ar­gu­men­ter. Der­et­ter skal en selv tale med både hjer­te og tanke. Siden jeg selv til­hø­rer mindre­tal­let i Bispe­mø­tet, har jeg i etter­tid igjen for­søkt å fin­le­se fler­tal­lets ut­ta­lel­se og lytte meg inn til kjer­nen i deres ar­gu­men­ta­sjon og en­ga­sje­ment.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fler­tal­lets ut­ta­lel­se

Det er men­nes­kers liv dette spørs­må­let hand­ler om, og kir­ken har mye å svare for i sitt for­hold til ho­mo­fi­le. Sam­ti­dig leser fler­tal­let Bi­be­lens teks­ter på nytt. Fler­tal­let skri­ver at hen­sy­net til det grunn­leg­gen­de behov for sam­liv og til at kjær­lig­he­ten mel­lom men­nes­ker må få rom, også gir bi­belsk grunn­lag for å tale om ek­te­skap for like­kjøn­ne­de par.

I for­len­gel­sen av dette brin­ges hen­sy­net til like­stil­ling inn, og det fak­tum at vi nå har en ek­te­skaps­lov som in­klu­de­rer like­kjøn­ne­de par i de­fi­ni­sjo­nen av hva et ek­te­skap er. Fler­tal­let er også opp­tatt av barna og at ho­mo­fi­le har vist seg som gode om­sorgs­per­soner. Ek­te­skap mel­lom like­kjøn­ne­de vil ikke svek­ke ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne, men tvert imot styr­ke det for­plik­ten­de sam­liv i ek­te­ska­pet som in­sti­tu­sjon, skri­ver fler­tal­let.

En ord­ning i kir­kens liv

Med dette for­søk på å lytte - om gjen­gi­vel­sen her er alt for kort­fat­tet - hva har så jeg på hjer­tet og i tanke når disse for­hold skal drøf­tes under vår­ens Kirke­møte? Fler­tal­lets en­ga­sje­ment for de ho­mo­fi­le gjør inn­trykk. Men også mindre­tal­let er­kjen­ner kir­kens feil­trinn i for­hold til ho­mo­fi­le og ak­sep­te­rer at sam­fun­net gjen­nom lov­gi­ving gir vern om like­kjøn­ne­de pars sam­liv. Det Kirke­mø­tet skal ta stil­ling til er imid­ler­tid ikke bare en­kelt­men­nes­kers liv, eller to og to, men en ord­ning som står sen­tralt i kir­kens liv, og som be­rø­rer langt flere.

Hen­sy­net til ho­mo­fi­le må også ny­an­se­res. Av er­fa­ring vet vi at det var mange ho­mo­fi­le som ikke øns­ket en ny ek­te­skaps­lov fordi de ikke anså like­kjøn­net sam­liv som iden­tisk med ek­te­skap. Det er også mange ho­mo­fi­le i våre me­nig­he­ter som har valgt å leve i tråd med den tra­di­sjo­nel­le krist­ne for­stå­el­se, at sek­su­elt sam­liv hører hjem­me i ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne.

Nå kan det godt hende at de får rett som sier at den nye ek­te­skaps­lo­ven og ek­te­skaps­for­stå­el­sen ikke vil svek­ke ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne. Om en slik svek­kel­se ikke skjer, vil imid­ler­tid min på­stand være at det ikke skjer på grunn av den nye loven, men hel­ler på tross av den. For­hol­det mel­lom mann og kvin­ne er på grunn­leg­gen­de vis knyt­tet til men­nes­kets livs­kår og slek­tens vi­dere­fø­ring. Både den nye loven og på­føl­gen­de lov­gi­ving innen andre re­la­ter­te om­rå­der re­pre­sen­te­rer so­sia­le kon­struk­sjo­ner som ingen av oss i dag kjen­ner rekke­vid­den av.

Om­sorgs­per­soner

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De fles­te barn vokser i dag opp med en mor og en far som gifte for­eld­re. Men sam­bo­er­skap er ut­bredt, an­tal­let ene-for­sør­ge­re har vokst, for­eld­re skil­les og gif­tes igjen, og noen vokser opp i hjem med like­kjøn­ne­de fore­sat­te. Jeg er hel­ler ikke i tvil om at ho­mo­fi­le er og kan være gode om­sorgs­per­soner. I alle re­la­sjo­ner er om­sorg og trygg­het for barna av­gjø­ren­de, og alle som har an­svar for barn tren­ger vår og sam­fun­nets støt­te.

I dette mang­fold ut­gjør imid­ler­tid ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne en kjøl som gir ret­ning og inn­hold til alt sam­liv. Det er ikke en idyl­li­se­ring av kjerne­fa­mi­li­en, men hand­ler om grunn­leg­gen­de re­la­sjo­ner. Det er hel­ler ikke en idyl­li­se­ring av stor­fa­mi­lie og slekts­for­hold, i er­kjen­nel­se av det kon­flikt­stoff som kan prege disse for­hold. Men ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne og barns re­la­sjon til sine bio­lo­gis­ke for­eld­re har vært og er grunn­leg­gen­de både i kirke og sam­funn.

Bi­belsk be­grun­nel­se

I fler­tal­lets ut­ta­lel­se over­be­vi­ses jeg ikke av deres be­hand­ling av det bi­bels­ke ma­te­ria­le. Ingen av oss be­stri­der at det er et mang­fold av ek­te­skaps­for­mer i Det gamle tes­ta­men­te. Mange teks­ter og for­tel­lin­ger i begge tes­ta­men­ter hører hjem­me i en pa­tri­ar­kalsk tid. Det for­hind­rer ikke at den røde tråd som går gjen­nom Bi­be­len på dette punkt, hand­ler om ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne. Den er der i Bi­be­lens ska­pel­ses­be­ret­nin­ger, i for­tel­lin­ge­ne om hvor­dan Gud ska­per mann og kvin­ne, og den er der i Jesu un­der­vis­ning. Når fler­tal­let fjer­ner kjønns­dif­fe­ren­sie­rin­gen som grunn­leg­gen­de kri­te­ri­um, be­ve­ger de seg bort fra en bi­belsk for­stå­el­se av ek­te­ska­pet som in­sti­tu­sjon i kirke og sam­funn.

Der­med er jeg frem­me ved det be­snæ­ren­de ar­gu­ment om like­stil­ling og at like­kjøn­ne­de par ikke må dis­kri­mi­ne­res. Fler­tal­let på­pe­ker at de grunn­leg­gen­de ver­di­er som skal prege ek­te­ska­pet mel­lom mann og kvin­ne - kjær­lig­het og til­lit, like­verd og tro­skap - er de samme ver­di­er som lig­ger til grunn for like­kjøn­ne­de pars sam­liv. Men det er pro­ble­ma­tisk når de på dette grunn­lag side­stil­ler he­te­ro­filt og like­kjøn­net sam­liv og lar ek­te­skaps­for­stå­el­sen om­fat­te begge.

To grunn­leg­gen­de kri­te­ri­er

Ver­di­ene - kjær­lig­het og til­lit, like­verd og tro­skap - er all­men­ne ver­di­er som skal prege og bære alt sam­liv. Ja, de er kjerne­ver­di­er for ek­te­ska­pe­lig sam­liv, men er ikke for­be­holdt ek­te­ska­pet. Inn­gå­el­sen av ek­te­skap i bi­belsk for­stand og i kris­ten tra­di­sjon ba­se­rer seg på to ytre kri­te­ri­er: det er et for­hold mel­lom én mann og én kvin­ne, og deres of­fent­li­ge løfte­av­leg­gel­se og for­plik­tel­se over­for hver­and­re og om­gi­vel­se­ne. I disse to grunn­leg­gen­de kri­te­ri­ene lig­ger også det in­ne­byg­de per­spek­ti­vet til barn og re­la­sjo­nen til slekt og fa­mi­lie. Det er et per­spek­tiv på ek­te­ska­pet som lig­ger der også om det gifte ek­te­par for­blir barn­løst.

Når fler­tal­let leg­ger vekt på like­stil­ling, over­ras­ker det når de li­ke­vel ut­tryk­ker ak­sept for at det er for­skjell på he­te­ro­fi­le og ho­mo­fi­le par, «på he­te­ro­fil og ho­mo­fil sek­su­ali­tet». Jeg over­ras­kes ikke over inn­hol­det i ut­sag­net, men over fler­tal­lets ar­gu­men­ta­sjon. De un­der­stre­ker at «det er mulig å være til­hen­ger av like­stil­ling av he­te­ro­fi­le og ho­mo­fi­le når det gjel­der ad­gang til å inngå ek­te­skap, og sam­ti­dig å være imot den til­sva­ren­de like­stil­ling når det gjel­der ad­gang til adop­sjon og as­sis­tert be­frukt­ning».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det som her er vans­ke­lig å for­stå, er hvor­for den like­stil­ling som de ar­gu­men­te­rer for, li­ke­vel må be­gren­ses. Og jeg må spør­re hvor lenge fler­tal­let vil holde på denne be­grens­ning? Når hen­sy­net til like­stil­ling dri­ver ar­gu­men­ta­sjo­nen og pres­ses ned på for­hold som i ut­gangs­punk­tet er for­skjel­lig, blir også kon­klu­sjo­nen for­fei­let. Å be­hand­le for­skjel­lig noe som i ut­gangs­punk­tet er for­skjel­lig, er ikke dis­kri­mi­ne­ring.

Kir­ken må ikke følge sam­fun­net

Nå lever vi som sam­funn med den nye ek­te­skaps­lo­ven. Den pre­ger også den all­men­ne språk­bruk. Det betyr ikke at vi som kirke må ak­sep­te­re denne lov og denne språk­bruk som enes­te mu­li­ge rette­snor. Da­gens lov­tekst gir oss også som kirke­sam­funn rett til å holde fast på vår tra­di­sjo­nel­le ek­te­skaps­for­stå­el­se i for­bin­del­se med vig­sels­ret­ten og vår kir­kes li­tur­gi­er.

I 2008 åpnet imid­ler­tid et en­stem­mig Bispe­møte for at det kan bes for like­kjøn­ne­de par som øns­ker for­bønn. Men bøn­nens rom er stør­re enn det som er for­mu­lert lære, li­tur­gi og be­kjen­nel­se.

For­ut­set­nin­gen var at en slik for­bønn ikke får ek­te­skaps­inn­gå­en­de ka­rak­ter, og at den ikke på­leg­ges pres­te­ne, men skjer ut fra den en­kel­te prests pas­to­ra­le skjønn.

Bak­grun­nen for denne åp­ning var er­kjen­nel­sen av at det er to syn i kir­ken på ho­mo­filt sam­liv, og at vi må leve sam­men med disse to syn. Denne åp­ning var sam­ti­dig for­ank­ret i den grunn­leg­gen­de for­stå­el­sen av ek­te­ska­pet som en in­sti­tu­sjon mel­lom mann og kvin­ne, og at like­kjøn­net sam­liv ikke er iden­tisk med ek­te­skap.

Veien vi­de­re - kir­kens enhet?

Mang­fol­det i da­gens sam­livs­for­mer og de­bat­ten i kirke og of­fent­lig­het har ført til en etter­lys­ning av at kir­ken klar­gjør sin ek­te­skaps­for­stå­el­se. Det er også ut­ford­rin­gen til vår­ens Kirke­møte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En for­ny­et les­ning av ut­ta­lel­sen fra Bispe­mø­tets fler­tall har ikke over­be­vist meg om at det er grunn­lag for å endre kir­kens ek­te­skaps­for­stå­el­se.

Den har tvert imot vist at det er gode grun­ner til å fast­hol­de og ty­de­lig­gjø­re ek­te­ska­pet som et for­plik­ten­de og livs­va­rig for­hold mel­lom mann og kvin­ne, og li­ke­så hen­sy­net til barna og til fa­mi­li­en som grunn­leg­gen­de in­sti­tu­sjon i kirke og sam­funn.

En slik ty­de­lig­gjø­ring vil også kunne skje ved at en vi­dere­fø­rer den linje som Bispe­mø­tet la opp til med sin ut­ta­lel­se fra 2008. Det vil sam­ti­dig være et bi­drag til å iva­re­ta både kir­kens enhet og dem som øns­ker for­bønn for sine liv.

Ar­tik­ke­len ble opp­rin­ne­lig trykt i Lu­thersk Kirke­ti­den­de 4/2014.

Ole Christian M. Kvarme

biskop i Oslo

Les også
Samlivsutfordringer i kirke og bedehus
Les også
Er tros- og samvittighets- friheten truet?
Les også
Homoliturgi kan bli satt på ventKirkerådet
Les også
Den engelske kirken vil ikke velsigne likekjønnede ekteskap
Les også
Får kritikk for bibelbruk
Les også
Exit Presteforeningen
Les også
Kirkerådet splittet om ekteskapet