Samlivsutfordringer i kirke og bedehus

Det er svært viktig at kristne menigheter ikke fremstår som som felleskap kun for de vellykkede, skriver Dagen på lederplass.

For de fles­te ak­ti­ve krist­ne er pro­blem­stil­lin­ger knyt­tet til skils­mis­se og gjen­gif­te an­ta­ke­lig langt tet­te­re på hver­da­gen enn ho­mo­filt sam­liv.

I tråd med den ge­ne­rel­le ut­vik­lin­gen i sam­fun­net har skils­mis­se også blitt van­li­ge­re blant dem som går re­gel­mes­sig til guds­tje­nes­te eller møte i kirke eller bede­hus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det for­tel­ler om et ty­de­lig behov for å løfte frem hva Guds ord lærer om sam­li­vet mel­lom mann og kvin­ne. Vi skal ikke ta lett på de ut­ford­rin­ge­ne det en­kel­te par gjen­nom­går, men vi må hel­ler ikke la sam­funns­ut­vik­lin­gen føre til at krist­ne men­nes­ker leg­ger Bi­be­lens vei­led­ning til side.

En kris­ten kirke kan aldri slå seg til ro med å være et hale­heng til sam­fun­net for øvrig. I ste­det kan vi fri­mo­dig for­kyn­ne hvor­dan Ska­pe­ren har ment at sam­li­vet skul­le fun­ge­re.

Lør­dag kunne vi lese om Ve­ro­ni­ka og Olav Helge­land, som har gif­tet seg med hver­and­re etter at de begge har vært gift på hver sin kant tid­li­ge­re.

Disse to er slett ikke de enes­te som kan for­tel­le en slik his­to­rie. Selv om de ikke kunne bli viet i den for­sam­lin­gen de til­hø­rer, har de for­blitt i det krist­ne fel­les­ska­pet. Det er gle­de­lig.

Si­tua­sjo­nen deres be­ly­ser flere ak­tu­el­le pro­blem­stil­lin­ger på en gang. Også blant kon­ser­va­ti­ve lu­the­ra­ne­re fin­nes det ulike syn på hvor­vidt Bi­be­len åpner for gjen­gif­te. Indre­mi­sjons­for­bun­det, som Fred­heim for­sam­ling til­hø­rer, har et re­strik­tivt syn, om enn ikke helt ka­te­go­risk.

Det var med ut­gangs­punkt i dette at for­sam­lings­le­der Runar Lan­d­ro ikke fant å kunne vie Ve­ro­ni­ka og Olav Helge­land. Sam­ti­dig er det, som ge­ne­ral­sek­re­tær Erik Fur­nes nylig på­pek­te i Sam­bån­det, grunn til å re­spek­te­re dem som mener å finne bi­belsk åp­ning for gjen­gif­te for den så­kalt «uskyl­di­ge» part - selv om dette be­gre­pet frem­står mer og mer pro­ble­ma­tisk. Sam­ti­dig som man ar­bei­der med å for­stå Guds ords vei­led­ning rik­tig, trengs det for­ny­et be­visst­gjø­ring om hva ekte­pak­ten går ut på.

For ofte skjer det at par som sli­ter, grad­vis kom­mer på av­stand fra det krist­ne fel­les­ska­pet. Dette kan ha ulike grun­ner. Noen lig­ger gjer­ne hos paret selv, andre i for­sam­lin­gen eller me­nig­he­ten. Kon­se­kven­sen blir li­ke­vel gjer­ne at sjele­sør­ge­re eller vei­le­de­re først blir kob­let inn når par­te­ne har kom­met så langt fra hver­and­re at det er vans­ke­lig å finne sam­men igjen.

Det er svært vik­tig at krist­ne me­nig­he­ter ikke frem­står som fel­les­skap kun for de vel­lyk­ke­de. Dette ut­ford­rer både for­kyn­ne­re og le­de­re, og «van­li­ge» med­lem­mer. Både gjen­nom det som blir sagt of­fent­lig og gjen­nom den kul­tu­ren man ska­per, for­mid­ler man hold­nin­ger til men­nes­ker som på ulike måter har opp­levd at livet ikke gikk som plan­lagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I en tid med mange opp­løs­te fa­mi­li­er, skul­le det være vik­ti­ge­re enn noen gang å un­der­stre­ke ver­di­en av sam­livs­kurs. Det er gle­de­lig at Mi­sjons­sel­ska­pets ge­ne­ral­sek­re­tær Jeff­rey Huse­by for­tel­ler at han sam­men med sin kone har del­tatt på et slikt kurs, og at han an­be­fa­le det til alle ek­te­par. Ek­sem­pe­lets makt gjel­der også på dette om­rå­det.

Det må ikke være slik at ek­te­skaps­kurs i prak­sis blir for­be­holdt par i krise. Sna­re­re skul­le det være en na­tur­lig in­ves­te­ring i det par­for­hol­det som Gud selv har inn­stif­tet for men­nes­ket.

Les også
Nåde - ingen syndstillatelse
Les også
I en perfekt verden...
Les også
Flere ber om hjelp etter samlivsbruddFamilievern 2012
Les også
En klartenkt ideolog?Petter Olsen
Les også
Stolte kristne - eller flaue?