Klikk for å endre tekst

En klartenkt ideolog?

For en politiker i Kristelig Folkeparti, ung eller eldre, vil det etter mitt syn være umulig å skille ideologi fra teologi, for det siste må være en grunnpilar i det første, skriver Petter Olsen.

KrFU-le­der Emil André Er­stad mener det vil gjøre både mo­der- og ung­doms­par­ti­et «mer klar­tenk­te» å godta ek­te­skaps­lo­ven. Her er noen tan­ker i en annen ret­ning.

14. ja­nu­ar pub­li­ser­te NRK et ut­spill fra KrFU-le­der Emil André Er­stad om at « nå bør vi ta en ny dis­ku­sjon om ho­mo­fi­le bør gifte seg», og at vi bør « kunne gi ho­mo­fi­le ret­ten til å adop­te­re

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ek­te­skaps­lo­ven som tråd­te i kraft 1. ja­nu­ar 2009, gir blant annet les­bis­ke og ho­mo­fi­le par har samme rett til å bli vur­dert som adop­sjons­for­eld­re som he­te­ro­fi­le ek­te­par. KrF stem­te imot den kjønns­nøy­tra­le ek­te­skaps­lo­ven.

Denne loven er det altså at KrFU-le­der Emil André Er­stad nå mener at både KrF og KrFU bør slut­te å kjem­pe imot. I dag er det slik at KrF sier nei til at ho­mo­fi­le kan adop­te­re, og par­ti­et mener den tid­li­ge­re part­ner­skaps­lo­ven gir gode nok ret­tig­he­ter for ho­mo­filt sam­liv.

Mo­der­par­ti­et, ved fun­ge­ren­de leder Dag­run Erik­sen, av­vi­ser å snu i denne saken. Blant ung­doms­par­ti­ets fyl­kes­le­de­re reg­ner Dagen at seks er imot le­de­rens ut­spill, 11 vil ha en de­batt, mens sju støt­ter ut­spil­let om at ho­mo­fi­le og les­bis­ke bør få adop­te­re barn.

I Dagen ons­dag 15. ja­nu­ar an­fø­rer Er­stad at det for ham hand­ler om « god fa­mi­lie­po­li­tikk», og at en må skil­le mel­lom po­li­tikk og teo­lo­gi. «Dette hand­ler om po­li­tikk, jeg vil ikke ut med mitt teo­lo­gis­ke stand­punkt», sier han.

På spørs­mål fra Dagen om hvor­vidt dette er «en del av å rydde i for­hol­det mel­lom po­li­tikk og teo­lo­gi i KrFU og KrF», sva­rer Er­stad slik: «- Det er en del av en pro­sess som gjør oss mer ideo­lo­gisk klar­tenk­te».

Det å «rydde mel­lom po­li­tikk og teo­lo­gi» er kom­men­tert i Da­gens leder 16. ja­nu­ar. Det jeg i til­legg fes­tet meg ved, var Er­stads ut­ta­lel­se om at ut­spil­let hans kan gjøre par­ti­et «mer ideo­lo­gisk klar­tenk­te».

Dette fin­ner jeg gans­ke opp­sikts­vek­ken­de, i alle fall etter­som Er­stad iføl­ge Vårt Land 15. ja­nu­ar mener at par­ti­ets syn på ek­te­skaps­lo­ven er «ut­da­tert». Å skul­le oppgi mot­stan­den mot ek­te­skaps­lo­ven vil for KrF være en svært be­ty­de­lig po­li­tikk­end­ring.

«Ideo­lo­gi» de­fi­ne­res som «ideer i et po­li­tisk sys­tem eller et livs­syn», og det lod­der der­med dypt i et parti. Boka «Re­dak­tø­ren med gull­pen­nen» (Lunde 2012) hand­ler om Jo­han­n­es Lavik, som var Da­gens førs­te re­dak­tør, sønn av Indre­mi­sjons­for­bun­dets førs­te ge­ne­ral­sek­re­tær, Andreas Lavik (som også var Sam­bån­dets førs­te re­dak­tør og der­med en av mine for­gjen­ge­re), og fet­ter av KrFs førs­te stor­tings­po­li­ti­ker, Nils Lavik.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

30. mars 1921 skrev re­dak­tør Jo­han­n­es Lavik føl­gen­de i Dagen: «Det er ikke nok å ha krist­ne med i po­li­tik­ken. De må også sette noe inn på gjen­nom­fø­rel­sen av et vir­ke­lig kris­te­lig pro­gram».

Lavik mente, iføl­ge for­fat­ter­ne, at et ak­tivt kris­tent en­ga­sje­ment i po­li­tik­ken hadde med kall å gjøre, og at et slikt kall kunne koste. Når mange krist­ne, iføl­ge Lavik, hadde gått inn i po­li­tik­ken uten å se det som et kall, eller som sin opp­ga­ve å hevde de krist­ne idea­le­ne, var ho­ved­grun­nen en dua­lis­me, i dette til­fel­let at tro og po­li­tikk anses som to for­skjel­li­ge og skarpt at­skil­te ver­de­ner.

«På disse pre­mis­ser kan det nok bli en ska­pen­de po­li­tisk tenk­ning, men det blir ingen kris­ten tenk­ning, for kris­ten­dom­men hen­vi­ses til det in­di­vi­du­el­le og per­son­li­ge liv», skrev Lavik. Og han la til at der­som dua­lis­men hadde rett, kunne man ikke snak­ke om kris­ten­dom og po­li­tikk, men sna­re­re kris­ten­dom eller po­li­tikk.

I hef­tet son nett­opp fikk nav­net «Kris­ten­dom og po­li­tikk», i 1933, skrev Lavik at «po­li­tikk er ide­enes for­søk på å vinne form og skik­kel­se i det vir­ke­li­ge liv. Hvis po­li­tik­ken er krist­ne uved­kom­men­de, er hele sam­fun­net dem uved­kom­men­de.»

Da spørs­må­let om et eget kris­te­lig folke­par­ti var fram­me før val­get i 1927, var Lavik imot. Men etter at det oven­nevn­te hef­tet var ut­gitt og det var stif­tet et Horda­land Kris­te­lig Folke­par­ti, end­ret han hold­ning. KrF ble stif­tet på Indre­mi­sjons­for­bun­dets bi­bel­sko­le i Ber­gen 4. sep­tem­ber 1933, og 14 dager se­ne­re skrev Lavik blant annet føl­gen­de på le­der­plass: «Det av­gjø­ren­de er at den nye liste vil sette kris­ten­dom­men som nr. 1 også i stats­li­vet, og at dette grunn­syn skal søkes hev­det av menn som per­son­lig er tro­en­de krist­ne».

La­vik-bio­gra­fi­en viser til at kul­tur- og ånds­si­tua­sjo­nen i lan­det var i merk­bar end­ring i tiden etter førs­te ver­dens­krig. «Det er selve livs­sy­net som er under om­dan­nel­se», skrev Jo­han­n­es Lavik like før stor­tings­val­get i 1933. Og han mente at når slekt­nin­gen Nils Lavik fikk stor­tings­plass for KrF, skyld­tes det at fet­te­ren frem­sto «i egen­skap av kris­ten­fol­kets mann».

At «livs­sy­net er under om­dan­nel­se» ten­ker jeg er en tref­fen­de be­skri­vel­se også for da­gens si­tua­sjon. Jeg mener at KrFU-le­der Emil André Er­stad bør tenke nøye etter om han og ung­doms­par­ti­et skal la seg «kaste og drive om­kring av hver lær­doms vind» (Efe­ser­ne 4,14).

Iføl­ge Jo­han­n­es Lavik må ikke et kris­te­lig parti «gjøre krav på å re­pre­sen­te­re den ab­so­lut­te po­li­tis­ke sann­het. Det må i all be­skje­den­het for­stå og er­kjen­ne at også i po­li­tik­ken for­står vi stykke­vis og skjøn­ner vi stykke­vis. (...) Et ab­so­lutt kris­te­lig pro­gram kan ikke opp­stil­les.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slik vil det være, også i dag. Men for en po­li­ti­ker i Kris­te­lig Folke­par­ti, ung eller eldre, vil det etter mitt syn være umu­lig å skil­le ideo­lo­gi fra teo­lo­gi, for det siste må være en grunn­pi­lar i det førs­te. El­lers fin­nes det nok av andre par­ti­er å stem­me på.

Petter Olsen

medieleder i Indremisjonsforbundet

Les også
Ni fylkesledere åpner for homofilt ekteskapKrFU-splid om homodebatt
Les også
Å skille politikk fra teologi
Les også
En ny Inger Lise Hansen?