TOMAS: Jesus sa til Tomas: «Vær ikke vantro, men troende!»

Tvileren ble overbevist

«Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.» Joh. 20,29.

Tomas var ikke til stede da Jesus kom til disiplene etter oppstandelsen. Han hørte hva de andre sa, men kunne ikke få seg til å tro at det hadde skjedd. Han trengte mer tid og han trengte å oppleve Jesus oppstanden ved selvsyn. Tomas måtte vente.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det gikk hele 8 dager før Jesus på nytt åpenbarte seg for disiplene. Jesus kom gjennom lukkede dører og sa «Fred være med dere!». Så henvendte han seg direkte til Tomas og inviterte ham til å kjenne på hendene og til og med stikke fingeren inn i sårmerkene.

Les også
En Gud som tilgir

Jesus sa til Tomas: «Vær ikke vantro, men troende!» Og Tomas blir straks forvandlet, og utbryter: «Min Herre og min Gud!» Han ble en av de mest overbeviste apostler. Han fulgte sin oppstandne Herre helt til India der han forkynte evangeliet og ble martyr.

Tomas er ofte blitt kalt Tvileren, men det er mer riktig å kalle Tomas den troende tviler. Det tok tid for Tomas, men han kom fram til en overbevisende tro som varte hele livet.

Ingen av oss får se Jesus fysisk og kjenne naglemerkene som et bevis på at han sannelig er oppstanden. Hvordan da kunne tro? Vi har apostlenes vitnesbyrd, og vi har evangeliene. Og Jesus ber for oss om at vi må få se ham som den oppstandne frelser.

«Sett meg så jeg ser deg, Jesus, Still deg foran meg, Så at mine trette øyne hvile kan på deg!» Jonas Pettersen.