For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

Luther og djevelen

Djevelen ble nok nedkjempet av Jesus på korset, men helt til den siste dag gjør han sitt «beste» for å myrde og ødelegge.

Publisert Sist oppdatert

I Luther-året gjorde jeg noen undersøkelser i Store katekisme, blant annet om betegnelsen djevelen. Jeg fikk en kraftig tankevekker. «Djevelen» nevnes hele 70 ganger!

Vi nøyer oss ofte med upersonlige begreper som «ondskap» eller «det onde». Luther derimot omtalte djevelen som «det ondes» store inspirator og kilde, sjelefienden, denne verdens fyrste. Djevelen er ikke et «det», men et «han». Djevelen ble nok nedkjempet av Jesus på korset, men helt til den siste dag gjør han sitt «beste» for å myrde og ødelegge. Det visste Luther.

Luther var ingen apostel. Alt han skrev skal underordnes Bibelen. Når det gjelder temaet djevelen, kan vi likevel raskt trekke følgende slutning: Luthers uttrykksmåter er – både i omfang og skarphet – langt mer i pakt med sentrale tanker i NT enn dagens forsiktige språkbruk.

Powered by Labrador CMS