For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Symbolske alternative julegaver, som en geit til en organisasjon, er noe vi helst gir til personer utenfor kjernefamilien, som tanter og onkler. Det tror professor og leder for institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset.

Mange gir fortsatt symbolske julegaver fremfor ting

Norske bistands- og hjelpeorganisasjoner har de siste årene hatt et jevnt salg av symbolske gaver. Salget kan imidlertid ha nådd et tak, mener ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Tanken på å hjelpe andre i høytidene er ekstra forlokkende fordi vi lever i et mangfold hvor stort sett ingen trenger mer, mener professor og leder for institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset.

Men når mange organisasjoner vil selge alternative gaver, kan det bli vanskelig å nå fram.

– Og da kan også disse gavene få en kommersiell assosiasjon, og den opprinnelige tanken om å gi omtanke og gode gjerninger fremfor ting, blir svekket, sier hun til NTB.

Powered by Labrador CMS