For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Kjemper for strategisk høyde

Idet de siste solstrålene gyller Jerusalem kjører vi sørover i retning av en liten høyde i Judea.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar av mot den nye jødiske bydelen Har Homa, som forårsaket en masse kontrovers da byggingen ble påbegynt for vel ti år siden. Derfra følger vi en ny vei som nå forbinder Jerusalem med Gush Etzion, den store jødiske bosettingsblokken sør for hovedstaden.

Kong Herodes` gamle festning Herodion, der hans grav ble oppdaget for et års tid siden, ligger midtveis langs denne veien. Like etter den militære kontrollposten viser et skilt til den arabiske landsbyen Bet Sahour, like øst for Betlehem. Det er der Hyrdemarkene ligger.

Like etter tar vi av på en sidevei. Der er intet skilt som forteller hvor veien går, derimot et rødt skilt som sier at det er inngang forbudt for israelere, da veien fører inn i palestinskstyrt område. Vi parkerer og går videre til fots.



Militærpost

Målet er høyden Shdema, ikke langt fra hovedveien. Med sin beliggenhet midt mellom Judeafjellene og Judea ørken har den alltid vært strategisk viktig. Der var tollstasjon i gamle dager, noe Bet Sahour like nedenfor høyden tyder på. Landsbyens navn er nemlig avledet av det hebraiske ordet for handel. Romerne bygde en festning like ved og jordanerne en militærpost. I 1967 ble den overtatt av den israelske hær, som inntil nylig har hatt en militærleir i de gamle jordanske brakkene.

Men så bestemte den israelske regjeringen at militærleiren skulle evakueres. Videre er det planer om å overlate høyden, som ligger i det såkalte C-området, der Israel har full sikkerhetskontroll, til den Palestinske Autoritet. Det ryktes at det skal bygges et sykehus på Shdema. Dette har utløst en ikke liten jødisk aktivitet, da man frykter at sikkerheten i området dermed vil bli dramatisk forverret. Erfaringer fra andre steder viser nemlig at endog helseinstitusjoner og ambulanser er benyttet som base for terrorangrep.



Overnatting og foredrag

«Komiteen for et jødisk Shdema», som blant annet består av Nadia Matar fra organisasjonen «Kvinner i grønt» og rabbinere i området, har de siste ukene sørget for et daglig nærvær i den fraflyttede militærleiren.

Hver uke har de arrangert foredrag, bibeltimer eller måltider. En kveld kom omlag 130 ungdommer fra hele landet for å overnatte etter en etappe på deres ukelange vandring til fots gjennom Samaria og Judea, fra Kedumim nordvest for Nablus til Sussia sør for Hebron.

Denne kvelden, tre dager for Tisha BeAv, som er en av jødenes fastedager da de sørger over ødeleggelsen av de to templene, er et hundretalls jøder samlet på Shdema. Tilstede er blant annet rabbinere og den kjente Geula Cohen, tidligere Knessetmedlem og hyppig radio- og TV-debattant. De snakker om bakgrunnen for ødeleggelsen av templene og den pågående kampen for et israelsk nærvær i hele Israels land. En atletisk ungdom har igjen klatret opp i det ødelagte vanntårnet og hengt opp det israelske flagget slik at det kan sees fra veien og fra lang avstand. Rundt omkring går ungdommer med oransje flagg med innskriften «Israels land for Israels folk». På grushaugene rundt de ødelagte bygningene ser vi silhuettene av israelske soldater.



Anarkister

Så, bare ti-femten meter fra det provisoriske podiet, stiller ei gruppe unge og eldre voksne opp, hånd i hånd, og danner ring. De begynner å synge, lavt i begynnelsen, men stadig sterkere og sterkere. «We shall overcome...», «Kumbaya, O Lord..». De er i høyeste grad et forstyrrelsesmoment. Etterhvert hopper soldatene ned og stiller seg opp mellom demonstrantene og jødene som lytter til Tisha BeAv-budskapet. Snart blander jøder med israelske flagg seg med flokken, og fotografer med svære kameraer dukker opp som paddehatter. Foredraget tar pause, og all oppmerksomhet er rettet mot demonstranter og soldater.

Hvem er de, og hva går for seg? Demonstrantene er en blandet gruppe mennesker fra forskjellige land, mest Europa og Amerika. Noen er såkalte "anarkister", andre tilhører "Christian Peacemaker Teams". Begge gruppene stiller opp i konfliktomåder rundt i verden for å bringe et "pasifistisk" budskap. Men i Israel er de kjent for sine pågående og ofte voldelige demonstrasjoner mot byggingen av sikkerhetsgjerdet. Sammen med dem er en rekke ultravenstreradikale israelske organisasjoner som krever øyeblikkelig slutt på den "israelske okkupasjonen".



Grafitti

Denne blandede gruppe har de siste ukene arrangert sommerleir like nedenfor Shdema. Deres grafitti på de gamle militærbygningene har et tilsynelatende fredelig budskap.

Men "Komiteen for et jødisk Shdema" ser på dem som "ulver i fåreklær" og har overmalt deres slagord med sine egne. Slik har de lekt katt og mus de siste ukene. Etter at området for litt siden ble erklært "stengt militærområde", har anarkistene og fredsskaperne imidlertid ikke kommet til, og de jødiske slagordene er på plass. Men på Tisha BeAv var de tilstede for å demonstrere.

Fotografene ventet nok på sammenstøt av et eller annet slag, men alt gikk fredelig for seg. Anarkistene måtte trekke seg tilbake, og foredragene fortsatte til alt var over seint på kvelden.



Tydelig budskap

Men kampen om Shdema fortsetter. Skal jøder få være hvor de vil i Israels land, eller skal noen områder være forbudte for dem? Skal nok en strategisk høyde overlates til en motpart som bærer alle kjennetegn på å være en fiende som ikke har noen hensikt om fredelig sameksistens?

Budskapet til «Komiteen for et jødisk Shdema» er at ingen kan fortelle dem hvor de kan og ikke kan gå i Israels land. Og det israelske flagget i vanntårnet er et tydelig budskap til araberne om at landet Israel ikke kan tas fra jødene, da det tilhører Israels folk. Og de vil kjempe for det.

Powered by Labrador CMS