For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

KRISTEN ETIKK: Hvordan kan jeg leve i samsvar med Guds plan for menneskelivet?

Men homofilt samliv skader da ingen?

Mange kristne med et klassisk syn på homofili har kjent seg usikre når utfordringen kommer: Kan du påvise at det er skadelig at to voksne mennesker, som er glade i hverandre, lever sammen?

Publisert Sist oppdatert

På slutten av 1700-tallet hevdet den britiske filosofen Jeremy Bentham at rett og galt utelukkende burde vurderes på bakgrunn av handlingenes konsekvenser. Prinsippet han foreslo var «størst mulig lykke for flest mulig». Hans etikk er blitt kalt utilitarisme – eller iblant «nytteetikk» på norsk.

Samfunnsdebatten i vestlige land – ikke minst når vi diskuterer lovforslag og juss – viser at en utilitaristisk tankegang står sterkt. Mange politikere hevder at et forbud bare er akseptabelt når det kan påvises at en handling skader, altså at den har negative konsekvenser. Et slikt perspektiv følger også av politisk liberalisme.

Kristne kan verdsette flere aspekter ved politisk liberalisme. Vi tror at ideen om enkeltindividets rett til å ta egne valg – også dårlige valg – faktisk springer ut av en kristen tankegang om menneskeverd, ansvarlighet og fri vilje. Samtidig vil vi fremheve at juss er noe annet enn etikk. Og ut fra et kristent perspektiv handler etikk om mer enn å vurdere konsekvensene av handlingene våre.

Powered by Labrador CMS