For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

DYPET: Ett av de viktigste budskapene er at det skal settes av tid på timeplanen til å snakke om livet, de ønsker et fag – en snakketime uten vurdering og karakterer, der en kan snakke ut og lære om følelser, inkludert de som er gjemt på dypet, skriver Solveig M. Reindal. Illustrasjonsfoto: Berit Roald, NTB Scanpix

Hva trenger vi i fremtidens skole?

Det de savner ved dagens skole ser ut til å være nettopp hjelp til å gjøre voksen eksistens mulig

Publisert Sist oppdatert

Hvilken skole trenger vi i fremtiden? Dette er utfordringen Ludvigsen-utvalget fikk som overordnet problemstilling da de fikk i oppgave å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv.

Første delutredning kom 3. september 2014, og hovedinnstillingen skal avgis 15. juni. Utvalget anlegger et bredt kompetansebegrep som er forankret i Kunnskapsløftet 06 og kvalifikasjonsrammeverket (NKR) som utgjør de offisielle definisjonene av kompetanse på grunnopplæringsområdet i Norge i dag (NOU 2014:7, s. 57).

I 2011 fastsatte Kunnskapsdepartementet et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. Norges rammeverk er tilpasset det europeiske kvalifikasjonsrammeverket (EQF) i tråd med Bolognaprosessens intensjoner om å etablere et felles rammeverk for kvalifikasjoner innen høyere utdanning i Europa.

Powered by Labrador CMS