NÅDE: Fariseerne og de skriftlærde foraktet Jesus når han gav nåde til de som hadde falt, de hatet den godhet og barmhjertighet han viste ovenfor de som ikke fortjente det. Guds nåde handler ikke om å feie synd under teppet, det kostet Gud det mest dyrebare han eide å ta ett oppgjør med synden, skriver Bjørn T. Kristiansen.

Guds nåde og godhet

I ettertid har det vist seg at de som var mest fordømmende selv ikke levde i lyset, men hadde sitt å slite med i det skjulte.

Jeg etterlyser mer av nåde og godhet blant kristne. Du trenger ikke slå meg med dine steintavler der du har skrevet dine bud og skriftsteder når jeg ligger nede, jeg klarer meg lenge med den fordømmelsen som kommer fra mitt eget hjerte.

Skilsmisse og gjengifte er en sak som vekker sterke følelser blant kristne. La det gjøres klart med en gang, jeg er ikke for skilsmisse. Samtidig vet jeg noe om dette selv, og kjenner til smerten og fordømmelsen som trenger seg på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES: Valgte mor da foreldrene ble skilt

Jeg vet hva det vil si å bli skilt, og fordi dette er selvopplevd forstår jeg godt hvorfor Gud hater skilsmisse. Som en god far blir hans hjerte knust over all sorgen dette påfører hans barn. Uavhengig om man er en såkalt skyldig eller uskyldig part. Gud ønsker og gjenopprette og tilgi, Han er ikke opptatt av dom og fordømmelse, men å vise sin nådes overveldende rikdom i godhet.

Det forundrer meg at enkelte kan lese med tårer om Guds godhet mot kong David. Han som myrdet en mann og tok kona hans til sin egen, men som på tross av dette ble vist nåde og gjenopprettelse. Samtidig er det helt fjernt for dem å innrømme en brøkdel av den samme nåden mot en bror eller søster som er skilt og gjengiftet i dag. Noen er raske med å felle en endelig dom om fortapelse uansett omstendigheter. Andre har en noe mer forsonende holdning der de åpner for at Gud muligens kan gi nåde til den uskyldige part i en skilsmisse.

Men da må jeg undrende spørre, hva skal en uskyldig med nåde? Er ikke nåde noe som den skyldige trenger? Den uskyldige er rimeligvis rettferdig og har slett ikke behov for nåde? Definisjonen på nåde er ufortjent favør. Gud har aldri gitt nåde til den rettferdige, men til den urettferdige og skyldige part. Til den som er sønderknust og som sitter i ruinene av sitt liv og så altfor godt kjenner på skammen og smerten.

Jeg etterlyser mer av nåde og godhet blant kristne. Du trenger ikke slå meg med dine steintavler der du har skrevet dine bud og skriftsteder når jeg ligger nede, jeg klarer meg lenge med den fordømmelsen som kommer fra mitt eget hjerte. Jeg kjenner så altfor godt til loven og budene, men det er nåden jeg trenger. Loven kom med Moses står det i Johannes 1, men samtidig står det at nåden og sannheten kom med Jesus Kristus.

Legg merke til hvilken side sannheten står på. Som nyskilt opplevde jeg begge deler, både nåde og fordømmelse fra kristne. I ettertid har det vist seg at de som var mest fordømmende selv ikke levde i lyset, men hadde sitt å slite med i det skjulte. Av de mest fordømmende er flere nå selv skilt og noen gift på ny. Men det er gjerne slik at når ulykken rammer en selv eller sine nærmeste blir man gjerne noe mer spak og forsonlig.

I dag er jeg gift og det i snart 17 år. Gud har gitt meg en herlig familie og selv om du mener at jeg havner i helvete, så vet jeg hvem jeg er i Kristus. Min identitet og min rettferdighet har Jesus gitt meg, og du som tjener dødens og fordømmelsens pakt kan aldri ta ifra meg Guds nåde og hans rettferdighet. Du kan såre og fordømme så mye du vil, men min rettferdighet står og faller ikke på meg eller deg. Min rettferdighet står og faller på Ham som gav sitt liv for meg på korset.

Fariseerne og de skriftlærde foraktet Jesus når han gav nåde til de som hadde falt, de hatet den godhet og barmhjertighet han viste ovenfor de som ikke fortjente det. Guds nåde handler ikke om å feie synd under teppet, det kostet Gud det mest dyrebare han eide å ta ett oppgjør med synden. Og siden Gud er rettferdig kan han ikke både straffe sin sønn og meg for samme synd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg vet at Jesus har tatt mine nederlag og min synd på seg. Jeg skryter ikke av min kjærlighet til Ham, men jeg finner fred og glede i Hans kjærlighet til meg. Jeg skryter ikke av min lydighet til Ham, men takker for den nåde Han gir meg hver eneste dag.

Til slutt vil jeg inderlig be deg om ikke å forakte Guds nåde og godhet. Ikke døm, for vi kan alle en dag oppleve at vår egen rettferdighet ikke var annet enn skitne filler i Guds øyne.

Les også
Alkohol i alle sammenhenger?
Les også
Støtter Israel – vegrer seg mot politikk
Les også
Fedre og mødre – hvor er dere?
Les også
Folkerettslig navlebeskuelse
Les også
Finner islam veien til Cuba og Latin-Amerika?