Debatt
SVIKT: Det store antall elever som ikke har et trygt og godt skolemiljø, kan derfor tyde på at noe svikter i skolenes forebyggende arbeid og håndtering av mobbesaker, skriver Inga Bejer Engh.
Barneombudet
Flere barn mobbes i skolen – det kan vi ikke akseptere
Til tross for endring av regelverk og storstilt kompetanseløft på arbeid med psykososialt skolemiljø, er det flere elever enn før som opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø. Nå må myndighetene ta nye grep.
Elevundersøkelsen for 2022 viser at 10 prosent av eleven på 7. trinn opplever å ha blitt mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere. På 10. trinn svarer 7, 4 prosent det samme. Dette viser at alt for mange elever ikke har det trygt og godt på skolen. At en god del av mobbingen skjer digitalt og dermed godt skjult for voksne, gjør utfordringen ekstra alvorlig.
Tall fra Statsforvalterne, som viser en kraftig økning i antall klagesaker på skolemiljø, underbygger dette. Mobbeombudene rapporterer også om rekordmange henvendelser, og det meldes om at mange av sakene er alvorlige og komplekse.