Sier vi kan takke kirken for at det finnes god vin
Vinekspert Ingvild Tennfjord mener vin spiller en sentral rolle i Bibelen.
Bryllupsgjestene i Kana har drukket mellom 420–630 liter med vin. Og karene er nå tomme.
Da ber Jesu mor sønnen sin om trå til med et under.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Hvorfor er vin så viktig i Bibelen? Og hva har kirken betydd for produksjonen av vin?
Det har vi spurt vinanmelder Ingvild Tennfjord om.
Vann til vin
Vineksperten som de siste årene har blitt et kjent fjes for alle sine anbefalinger, er travel. En ny slipp på Vinmonopolet er rett rundt hjørnet og da må bergenseren smake på og ha oversikt over flere hundre viner.
Tilbake i bryllupet i Kana er Jesus i ferd med å redde vertene fra en ydmykelse. Det er nemlig ikke bare flaut å gå tom for bryllupsvin. Det er skamfullt i kulturen.
Jesus får seks kar på to til tre anker, som tilsvarer opp mot 630 liter, fylt med vann. Og på et blunk blir vannet til vin, ifølge fortellingen.
Tennfjord opplever at historien hentet fra Evangeliet etter Johannes sier noe om hvilken rolle vinen spiller i Bibelen.
– Vin er forbundet med glede og nytelse, sier hun.
Fra symbol til sakrament
Tennfjord peker på at det først er ved fortellingen om skjærtorsdag at evangelistene i Det nye testamentet plasserer vinen i sentrum av begivenhetene.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Vin går fra å være bare et symbol til et sakrament. Dermed blir det en hjørnestein i enhver gudsforsamling, sier bergenseren.
Det fikk følger for kirkens forhold til vin.
Opp gjennom historien, forteller hun, er det kirken som har drevet fram utviklingen av faget. Munkeordener og klosterbevegelser har eid vingårder. De har forsket på vin og stått ansvarlige for å forvalte og utvikle kunnskapen om hvordan man produserer god vin.
– Kunnskap gitt av kirken
Måten man produserer vin på i dag, er derfor i stor grad katolske munkeordener sin fortjeneste, forteller Tennfjord.
Deres kunnskap har gjennomsyret vinproduksjon over hele verden til denne dag. Og har fått rotfeste i lovverket til flere europeiske land.
Vintypen Champagne må for eksempel være det franske området Champagne, for å titulere seg med det verdenskjente vinnavnet. Mens vintypen Chablis må være fra det franske området med samme navn, laget på druen Chardonnay, for å ha lov til å bruke navnet.
– Vi vet at den druen er særlig god der. Det er basert på kunnskap gitt av kirken, sier hun.
Har respekt for avholdsbevegelsen
Norge har historisk vært preget av en kirkelig avholdsbevegelse, som har sett på alkohol som en synd. Tennfjord opplever at trenden er i ferd med å snu.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Interessen for mat og vin har eksplodert etter nordmenn har tilegnet seg kontinentale impulser i takt med en økt velstand. Også innenfor kristne kretser.
– Vin er jo likevel fremdeles et betent tema i noen kristne miljøer. Hvorfor tror du det er slik?
– Jeg har selvsagt respekt for avholdsbevegelsen, og alkohol er destruktivt ved misbruk. Jeg opplever likevel at det ikke lenger er et så stort enten eller innfor disse kristne miljøene, som det gjerne var tidligere, sier hun og peker på at blant annet den katolske kirke har fått et solid fotfeste i det kristne Norge.
Der er vin en naturlig del av livet.
Hun opplever også at folkekirken har et mer lettbeint forhold til alkohol.
Nattverden
For Tennfjord er nattverden noe av det viktige i hennes personlige tro, men hvorvidt vinen der inneholder alkohol, er ikke så nøye.
– Det som betyr noe for meg er symbolkraften i ritualet, sier hun og legger til:
– Jeg har katolske venner som vil være uenige med meg der. For dem er det at vinen i nattverden inneholder alkohol viktig, men for meg er slik vin jobben min, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Sjette søndag i påsketiden
Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der. Også Jesus og disiplene hans var innbudt. Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.» «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.» Men moren hans sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.»
Det sto seks vannkar av stein der, slike som brukes i jødenes renselsesskikker. Hvert av dem rommet to eller tre anker. «Fyll karene med vann», sa Jesus til tjenerne. De fylte dem til randen. «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren», sa han. Det gjorde de. Kjøkemesteren smakte på vannet. Det var blitt til vin. Han visste ikke hvor den var kommet fra, men tjenerne som hadde øst opp vannet, visste det. Da ropte han på brudgommen og sa: «Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»
Dette var det første tegnet Jesus gjorde, det var i Kana i Galilea. Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham.
Evangeliet etter Johannes 2: 1–11
Bibelen 2024