For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| Prekenhåndboka

TEMPELRENSING: Vi sier at Jesus «renset» tempelet. Men var det bare det han gjorde? Trolig demonstrerer Jesus her et hedningmisjonspoeng, skriver Odd Sverre Hove.

En demonstrasjon i Guds tempel

Publisert Sist oppdatert

På første søndag i adventstiden begynner det et nytt kirkeår. Ordet «advent» er latin. Det betyr ikke «vente», men «komme», «ankomst». På den første adventssøndagen står Jesu tre klassiske embeter i fokus; han er konge, prest og profet. Tekstene siterer, eller henspilles på, et vell av gammeltestamentlige profetier. Det gjelder også den teksten vi nå skal se på, som for øvrig kommer straks etter avsnittet om Jesu inntog på eselfolens rygg. Sitat:

10 Da han dro inn i Jerusalem, kom hele byen i bevegelse, og de spurte: Hvem er dette?

Hos Johannes er det mulig å identifisere tre forskjellige grupper som var aktive under Jesu inntog på eselfolens rygg: dels pilegrimer fra Galilea, dels lokalt boende judeere som var vitner til oppvekkelsen av Lasarus, og dels tilreisende jøder fra andre land. Men ved slutten av inntoget «kom hele byen i bevegelse», sier vårt vers 10 (og bruker gresk jordskjelvterminologi; verbet «seíoo» beskriver ristebevegelsene under jordskjelv). De tre nevnte gruppene har sikkert kjent Jesus fra før. Men nå spør resten av byen hvem Jesus er. Og svaret lyder slik:

Powered by Labrador CMS