| Prekenhåndboka
TEMPELRENSING: Vi sier at Jesus «renset» tempelet. Men var det bare det han gjorde? Trolig demonstrerer Jesus her et hedningmisjonspoeng, skriver Odd Sverre Hove.
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
En demonstrasjon i Guds tempel
På
første søndag i adventstiden begynner det et nytt kirkeår. Ordet
«advent» er latin. Det betyr ikke «vente», men «komme»,
«ankomst». På den første adventssøndagen står Jesu tre
klassiske embeter i fokus; han er konge, prest og profet. Tekstene
siterer, eller henspilles på, et vell av gammeltestamentlige
profetier. Det gjelder også den teksten vi nå skal se på, som
for øvrig kommer straks etter avsnittet om Jesu inntog på eselfolens
rygg. Sitat:
10
Da han dro inn i Jerusalem, kom hele byen i bevegelse, og de
spurte: Hvem er dette?
Hos
Johannes er det mulig å identifisere tre forskjellige grupper
som var aktive under Jesu inntog på eselfolens rygg: dels pilegrimer
fra Galilea, dels lokalt boende judeere som var vitner til
oppvekkelsen av Lasarus, og dels tilreisende jøder fra andre land.
Men ved slutten av inntoget «kom hele byen i bevegelse», sier vårt
vers 10 (og bruker gresk jordskjelvterminologi; verbet «seíoo»
beskriver ristebevegelsene under jordskjelv). De tre nevnte gruppene
har sikkert kjent Jesus fra før. Men nå spør resten av byen hvem
Jesus er. Og svaret lyder slik: