Ånden som gjør levende

Ifølge Kim Larsen var Wilfrid Stinissens mystikk ikke egentlig så mystisk.

For 70 år siden spa­ser­te bel­gisk­fød­te Wil­frid Sti­nis­sen inn i mun­ke­til­væ­rel­sen, bare 16 år gam­mel. Frem til da hadde moren tatt ham og søsk­ne­ne til messe hver dag. I fjor åndet han ut hjem­me i Norraby klos­ter i Sve­ri­ge, på kirke­årets aller siste dag.

- Han hadde en slik trang til å bli munk at han full­før­te gym­na­set på to år, og han måtte ha til­la­tel­se hjemme­fra for å gå i klos­ter i så ung alder.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kim Lar­sen sit­ter på Lit­te­ra­tur­hu­set i Ber­gen med en bunke bøker av den de­di­ker­te mun­ken på bor­det foran seg. Bø­ke­ne ruver ikke ak­ku­rat.

De er tynne og nokså ano­ny­me bort­sett fra Lar­sens mange post-it-lap­per som stik­ker ut fra de vel­bruk­te si­de­ne.

Så vidt Lar­sen kjen­ner til er han den førs­te som be­dri­ver aka­de­misk forsk­ning på Sti­nis­sen som av mange ses på som man­nen bak spi­ri­tua­li­tets­be­ve­gel­se­ne som pre­get kir­ken i det 20. år­hund­ret.

Sti­nis­sens for­fat­ter­skap pre­ges av en sterk ap­pell om for­and­ret liv. En skul­le tro at det ville være vans­ke­lig å fors­ke på slikt, men spi­ri­tua­li­tets­forsk­ning må nød­ven­dig­vis åpne for at fors­ke­ren be­rø­res, for­kla­rer Lar­sen.

- Den som øns­ker å nærme seg spi­ri­tu­el­le teks­ter, må være vil­lig til å la seg be­rø­re av forsk­nings­inn­hol­det. Det for­rin­ger ikke forsk­nings­pro­ses­sen eller for­stå­el­sen av ma­te­ria­let, men bi­drar tvert om til å skape et bedre grunn­lag for for­stå­el­sen, sier han.

Det har ikke vært en­kelt å ba­lan­se­re mel­lom nær­het og dis­tan­se til ma­te­ria­let. Men ved å våge å la seg be­rø­re, endre og ut­ford­re av teks­te­ne, opp­står li­ke­vel en dy­pe­re for­stå­el­se enn om man hele tiden skal dis­tan­se­re seg til stof­fet.

- Det er vir­ke­lig til­fel­let med mitt ar­beid, sier Lar­sen som selv er med­lem i Den nor­disk-ka­tols­ke kirke, et høy­kir­ke­lig og or­to­doks kirke­sam­funn.

I søn­da­gens pre­ken­tekst i Den nors­ke kirke sier Jesus «Det er Ånden som gjør le­ven­de». Nett­opp ån­de­lig­het og Ån­dens gjer­ning var vik­ti­ge ord for Sti­nis­sens virke og for­fat­ter­skap.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De førs­te bø­ke­ne fra Sti­nis­sen var egent­lig manus til re­treat-sam­lin­ge­ne han ledet på Kar­mel­går­den i Sve­ri­ge mot slut­ten av 60-tal­let.

Til går­den, som er til­knyt­tet Norraby klos­ter, kom tro­en­de så vel som ikke-tro­en­de. Det vil si, Sti­nis­sen selv ville vok­tet seg for en slik måte å ka­te­go­ri­se­re på.

Men la oss li­ke­vel kalle dem sø­ken­de men­nes­ker. Med er­fa­rin­ger fra strøm­nin­ge­ne av øst­lig re­li­giø­si­tet som kom til Ves­ten på denne tiden.

Sti­nis­sen, for­tel­ler Lar­sen, tok disse men­nes­ke­ne på alvor. Han mente at noen av dem hadde opp­da­get nye ni­vå­er i sitt vesen og en ge­nuin opp­le­vel­se av kos­misk enhet med alt og alle. Ikke slik at han om­fav­net det de trod­de på, men han mente at noen av disse kunne være kalt inn i kir­ken av Guds ånd. Han så på det som en ulyk­ke der­som disse møtte pres­ter som ikke selv var dypt ån­de­li­ge.

- Kir­kens ut­strå­ling i ver­den er iføl­ge Sti­nis­sen av­hen­gig at det fin­nes men­nes­ker som er dypt per­son­li­ge krist­ne. Ån­de­lig liv våk­ner i møte med ån­de­lig liv som er vekt, sa han. Det er det fan­tas­tis­ke med ån­de­li­ge men­nes­ker. De har en ut­strå­ling til oss andre, som gjør at vi våk­ner selv.

Sti­nis­sens bøker tryk­kes i flere tusen ek­semp­la­rer i Norge, og leses ikke minst blant pres­ter i Den nors­ke kirke, for­tel­ler Lar­sen. Med sin vekt på over­gi­vel­se, bønne­liv og in­der­lig an­dakts­liv kunne vel neppe noen ka­tolsk munk pas­set bedre inn i skan­di­na­visk, pro­tes­tan­tisk kris­ten­het. Mun­ken var også opp­tatt av at han be­fant seg på pro­tes­tan­tisk mark, for­tel­ler Lar­sen.

- Han prøv­de hele tiden å jekke ned gren­se­ne, uten å viske dem ut. Hver gang han gikk inn på det som han viss­te var kon­flikt­stoff ble han mer pe­da­go­gisk, og for­søk­te da å for­ank­re bud­ska­pet sitt i Skrif­ten frem­for i tra­di­sjo­nen. Kan­skje det var et mi­sjons­tra­te­gisk valg.

Lar­sen sier Sti­nis­sen godt kan sies å være en ka­tolsk vek­kel­ses­skri­bent med pa­ral­lel­ler til pie­tis­men og det per­son­li­ge guds­for­hol­det. I Ole Hal­les­bys bok «Fra bøn­nens ver­den» fin­ner han lik­hets­trekk med Sti­nis­sens tan­ker om at bøn­nen sti­ger ut av en hjelpes­løs­het.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Men noen pie­tist var han jo ikke. Han stod for Den ka­tols­ke kir­kes sa­kra­ments­for­stå­el­se, em­bets­syn og hel­gen­lære, for ek­sem­pel. Men from­he­ten, at dette skal bety noe for meg, at det gjel­der mitt liv, det er noe som vel kan for­ene ka­ris­ma­ti­ke­re og pie­tis­ter, sier Lar­sen. Han tror det kan være en av grun­ne­ne til at Sti­nis­sen hadde en så nær re­la­sjon med pinse­ven­nen Peter Hall­dorf og bis­kop eme­ri­tus Mar­tin Lönnebo fra Svens­ka Kyr­kan.

Selv fikk Lar­sen er­fa­re litt av Sti­nis­sens liv da han be­søk­te Norraby på et så­kalt «stil­le re­treat». Han ville opp­le­ve det på krop­pen, og det fikk han. I fem dager til­brak­te han 6-8 timer i ka­pel­let hver dag. To av ti­me­ne var satt av til «indre bønn».

- Hvor­dan opp­lev­de du det?

- Det var en sjokk­ar­tet opp­le­vel­se. Et god­ar­tet sjokk. Jeg bruk­te jo to dager på å roe krop­pen ned. Etter hvert fikk jeg en annen puls. Ingen snak­ket til meg på disse da­ge­ne, noe som na­tur­lig nok var vel­dig uvant.

- Hvor­dan var Sti­nis­sen som per­son?

- Det var litt som da jeg møtte Børre Knud­sen for førs­te gang. Jeg fikk en times sam­ta­le med Sti­nis­sen, og øns­ket at det aldri skul­le ta slutt. Jeg fa­sci­ne­res nok av men­nes­ker som lever fullt ut for det de tror på. Slik var han. Troen var vir­ke­lig dypt for­ank­ret i ham.

Lar­sen var også til stede fre­dag 19. de­sem­ber da Sti­nis­sen ble be­gra­vet fra Lunds Dom­kir­ke. Val­get av en pro­tes­tan­tisk kirke tvang seg frem, selv ville Sti­nis­sen be­gra­ves fra klos­te­ret.

Men klos­te­ret der han hadde bedt, lest og ar­bei­det i nes­ten 50 år, ble for lite for de rundt 350 som kom til fra fjern og nær.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den svens­ke mun­ken ar­bei­det mye med mys­tik­ken, et be­grep som brin­ger opp var­sel­lam­per som gnos­ti­sis­me og eli­tis­me hos en del krist­ne i Norge. For Sti­nis­sen var det en­kelt:

- Mys­tik­ken var for­stått om man for­stod ordet «i» i set­nin­gen «jeg lever ikke len­ger selv, men Kris­tus lever i meg» fra Ga­la­ter­bre­vet. Dette var mys­tik­ken for Sti­nis­sen. Kris­tus lever i oss, vi må bli mer kjent med ham. Han mente dess­uten at til­nær­min­gen til Kris­tus skjer først, med be­kjen­nel­se og en vek­kel­se av leng­se­len etter Kris­tus. Så fal­ler det andre på plass. Bønn er en øvel­se i å gi seg selv til Gud. For at du skal kunne gi deg selv til Gud når du dør må du øve deg i livet, sier Lar­sen og rører der­med ved grense­lan­det mel­lom pro­tes­tan­tisk og ka­tolsk tro. Et land­skap Sti­nis­sen med sitt ka­tols­ke ut­gangs­punkt ofte be­søk­te.

Les også
Kristenhumorist fryktar islamTorolf Nordbø
Les også
Vårt Land-redaktør åpen om troskrisenErling Rimehaug
Les også
Sosiologien ser på tro som erfaring
Les også
Åndens dåp og åndens fyldeErik FurnesKenoselære
Les også
Herlegdomsteologi kontra korsteologi