Jordmoren som tror på jomfrufødselen

Jordmor Ragna Marie Bugge Aase tror at Jesus virkelig ble født av en jomfru, på tross av medisinske umuligheter.

Lille julaften skrev Dagen at kun én av fem med­lem­mer av Den nors­ke kirke tror på jom­fru­fød­se­len.

Jord­mor Ragna Marie Bugge Aase fra Stav­an­ger har vært kris­ten hele livet og tror på jule­bud­ska­pet om at Jesus ble født i en stall av jom­fru Maria.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Jeg leser Bi­be­len slik det står skre­vet og er helt sik­ker på at jule­evan­ge­li­et er sant. Det er en stor del av troen min og en vik­tig del av Gud, sier hun.

Bibelforsker: -e Ingen tvil om hva Matteus mente

Født i Bet­le­hem

Å skul­le sette seg i jom­fru Maria sitt stå­sted som en første­gangs­fø­den­de mor, er nok en vans­ke­lig opp­ga­ve, men Ragna Marie ser for seg at det var en helt spe­si­ell fred i stal­len da Jesus ble født. Selv om det kan­skje ikke er å an­be­fa­le, tror hun en stall-fød­sel ikke hadde bydd på store pro­ble­mer.

- Det må jo ha vært både varmt og godt i stal­len. I gamle dager bruk­te man høy for å iso­le­re hus, så det å legge Je­sus­bar­net i høy, var nok med å holde ham varm, sier jord­mo­ren.

Selv om det var dyr til stede under fød­se­len, tror hun ikke hy­gie­nen var dår­li­ge­re av den grunn. Jord­mo­ren på­pe­ker at det ofte er helse­per­so­nel­let som på­fø­rer de fø­den­de kvin­ne­ne og barna in­fek­sjo­ner.

- Men klart er det en ri­si­ko knyt­tet til en slik fød­sel, spe­si­elt med tanke på blød­nin­ger. Så en fød­sel på syke­hus med mer be­red­skap, er gjer­ne tryg­gest, be­mer­ker hun.

Les også: Derfor fikk gjeterne vite om Jesu fødsel først

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Li­vets under

Aase har job­bet som jord­mor i 20 år, og synes hun har den mest pri­vi­le­ger­te job­ben som fin­nes.

- I hvil­ket annet yrke kom­mer man så tett på livet og men­nes­ker, spør hun.

Og det er både gode og onde dager, men helt klart flest av de gode. Mange gan­ger har hun sit­tet med hjer­tet langt opp i hal­sen og vet at gren­sen mel­lom liv og død er liten.

- En fød­sel går som regel vel­dig bra, men av og til er veien mer krong­le­te enn nor­malt. Jeg blir vel­dig ydmyk og takk­nem­lig hver gang en fød­sel går bra, for av og til opp­le­ver man at fød­se­len kan være trau­ma­tisk både for for­eld­re og jord­mor, for­tel­ler hun.

Troen som styr­ker

Hver dag før hun skal på jobb, ber Aase for dagen og føds­le­ne som ven­ter. Jord­mo­ren er be­visst sin tro og har den med seg over­alt. Hun sier hun ikke hadde klart seg i jord­mor­yr­ket uten den ster­ke troen på Gud.

- Selv om troen er det vik­tigs­te jeg har, er det ikke det jeg for­mid­ler over­for mødre og fedre som kom­mer på føde­stua. Det er jeg vel­dig be­visst på ikke å gjøre, men det har hendt at for­eld­re har spurt om jeg tror på Gud, og da sier jeg selv­sagt ja, for­tel­ler hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jom­fru­fød­sel

I USA hev­der én av to hund­re kvin­ner å ha født uten å ha hatt sek­su­elt sam­kvem noen gang. Det viser en ny stu­die som er pub­li­sert i Bri­tish Medi­cal Jour­nal, iføl­ge The In­de­pen­dent.

Som jord­mor vet Aase godt at et barn blir til ved at en sæd­cel­le be­fruk­ter et egg. Li­ke­vel er hun over­be­vist om at Jesu fød­sel fore­gikk ak­ku­rat slik Bi­be­len be­skri­ver. Hun kal­ler det et under.

- Hvert enes­te barn som fødes er et under i seg selv. Sam­ti­dig var det, og er det, noe helt spe­si­elt ved Jesu fød­sel. Jeg tror at Gud gjør undre og mi­rak­ler den dag i dag, og selv om et mi­ra­kel eller en jom­fru­fød­sel skul­le bryte med vi­ten­ska­pen, sier min tro noe helt annet og trek­ker fram lik­he­ten med det å legge sitt liv i Guds hen­der.

- Når jeg vel­ger å stole på Gud og leg­ger mitt liv i hans hen­der, in­ne­bæ­rer også det at jeg tror på det han har sagt og sto­ler på hans ord. Og det gjør jeg fullt og helt, sier Aase.

DAGEN

Lukas om unnfangelsen

Evangelist Lukas kapittel, vers 34-35

Maria sa til engelen: «Hvordan skal dette kunne skje når jeg ikke har vært sammen med noen mann?» Engelen svarte: «Den hellige ånd skal komme over deg og Den høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal barnet som blir født, være hellig og kalles Guds Sønn.»

Les også
Hun tror ikke på jomfrufødselen
Les også
Flertall tror ikke Maria var jomfruSpørreundersøkelse
Les også
Derfor fikk gjeterne vite om Jesu fødsel førstGjetere i juleevangeliet
Les også
- Ingen tvil om hva Matteus mente