- Ingen tvil om hva Matteus mente
Evangelistene er tydelige på at Maria var jomfru da Jesus ble unnfanget, mener bibelekspert Torleif Elgvin.
Han underviser i teologi ved NLA Høgskolen Staffeldtsgate og er leder for jødisk-kristne studier der.
- Går det an å slå fast at Maria var jomfru da hun ble gravid med Jesus?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Jeg er ikke i tvil om at Matteus og Lukas sier at det var slik. Ut fra min tro og overbevisning regner jeg med et under og en guddommelig inngripen her. Evangelistene trekker linjer tilbake til en lang rekke gammeltestamentlige åpenbaringsbærere, sier bibelekspert Elgvin.
Stridsemne
Han var med på Bibelselskapet sin 2011-oversettelse av Bibelen, som vakte debatt ved å endre «jomfru» til «unge kvinne» eller «den unge jenta» noen steder i bibeltekstene.
Et stridsemne var oversettelsen av profeten Jesajas ord «Se, den unge jenta skal bli med barn og føde en sønn, og hun skal gi ham navnet Immanuel.»
I Matteus' evangelium er sitatet oversatt med «jomfruen». Også evangelisten Lukas omtaler Maria som jomfru.
- Så lenge fotnoten gjør det klart at den hebraiske teksten skriver «ung kvinne» og at den greske skriver «jomfru», er ikke problemet for meg oversettelsen av Jesaja, men om man tar Lukas og Matteus på alvor, eller om man finner en mer symbolsk forståelse. Noen bibelforskere vil tenke modernistisk og streve med å ta evangeliets ord om et biologisk mirakel på alvor, sier Elgvin.
Sentral sak
- Hvor viktig er det å tro på at jomfrufødselen faktisk skjedde, dersom man skal ta juleevangeliet på alvor?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- I oldkirken er man veldig tydelig på at Gud må bli menneske helt og fullt for å berge menneskeslekten. I tidlig kristen teologi er jomfrufødselen viktig for å vise radikaliteten i hvordan Gud valgte å bli menneske. Dette er ingen perifer sak i den tidlige kirken, det er sentralt. Jeg har ikke noe problem med å stille meg sammen med oldkirkens tydelige vitnesbyrd, sier bibeleksperten.
DAGEN