DØRBANK: Da Arbeiderpartiet åpnet valgkampen på Ny-Krohnborg skole i Bergen, la Aps nestleder Hadia Tajik (t.v), ordførerkandidat Marte Mjøs Persen og fylkesordførerkandidat Anne Gine Hestetun ut på husbesøk. Her er det Are Øymo som får besøk.

Bank, bank, vi vet hvem du er!

Tror du det er tilfeldig hvilke dører politikere banker på i valgkampen? Ikke etter at du har lest boken om valgkampstrategi.

Har du hatt flere besøk av politikere så langt i valgkampen som har banket på døren din, eller har du funnet brosjyrer fra Venstre, Høyre eller Arbeiderpartiet i postkassen?

I tilfelle er det grunn til å tro at du bor i et område politikerne har blinket seg ut som særdeles interessant og viktig i valget.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Husbesøk

Da Arbeiderpartiet åpnet sin nasjonale valgkamp i august, gjorde de det på Ny-Krohnborg skole i Bergen, som ligger i et tradisjonelt arbeiderklassestrøk med store levekårsutfordringer og høy grad av innvandring.

FRISPARK: Myter om muslimer

Etter valgkampåpningen gikk partiets nestleder Hadia Tajik, ordførerkandidat Marte Mjøs Persen og fylkesordførerkandidat Anne Gine Hestetun på husbesøk og delte ut røde roser.

Når meningsmålingene i Bergen har vist at store deler av de tradisjonelle Høyre-velgerne i bydelen Fana hadde satt seg på gjerdet, rykket partiets toppolitikere - inkludert statsminister Erna Solberg - ut på husbesøk.

Tilfeldig? Neppe.

Det er ikke lenger slik at partier strør det samme budskapet tynt ut over hele befolkningen, ifølge valgkampspesialist og forfatter Tarjei Skirbekk. Det er heller ikke tilfeldig hvilke boligområder som får besøk.

I boken «Hvordan vinne valg» som kom ut i valgkampens startfase, avslører han partienes strategier som de helst ikke snakker så høyt om selv.

Deler inn velgerne

Velgerne deles inn i grupper, såkalt segregering. Gjennom målinger finner partiene ut hvilke velgere som er såkalt «sikre», «usikre» og «sikker på å stemme andre partier». Den siste gruppen er ikke så interessant.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES: Knut Arild Hareide utropt til valgkampens vinner

Man kan dele velgerne inn en gang til. De som er «sikre, men bevegelige» havner i en bunke og de som stemmer «andre partier, men er bevegelige» er i en gruppe. Disse to gruppene får vanligvis mest oppmerksomhet fra partiene.

Deretter kan man sende ut flyers eller banke på dørene og be folk i dette området om å stemme - og velge riktig parti.

Alder, kjønn, handlevaner

Enkelte parti deler velgerne inn i enda mindre grupper, ja, helt ned på hver enkelt person. En slik prosess kalles «microtargeting». Da henter partiene informasjon fra internettbruk og aktiviteter i sosiale medier og kombinerer dette med alder, kjønn og bosted for å bygge datamodeller som kartlegger holdninger og meninger.

Informasjonen er offentlig tilgjengelig gjennom statistikk, konsumentundersøkelser og egne målinger og analyser. Slik kan partiene bygge et forholdsvis detaljert bilde av velgerne.

Målet er å finne ut hvem partiets velgere er - og hvem de potensielle nye velgerne er.

Både Høyre og Arbeiderpartiet kjøper slike systemer som kartlegger velgerne systematisk, ifølge Skirbekk.

Popper opp på Facebook

Har du sett at det har dukket opp reklame for Høyre eller Arbeiderpartiet på Facebook? Det er slett ikke sikkert at naboen din har fått samme reklame på sin side.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Partiene kjøper nemlig reklame på Facebook, basert på hvilke opplysninger man selv legger igjen etter seg. Mange partier bruker nå mer av sine reklamebudsjetter på sosiale medier for å nå utvalgte grupper. De finner også ut hvilke hjemmesider bestemte målgrupper besøker og reklamerer på disse sidene.

Med de nye teknikkene og datastyrt valgkamp, dukker også de gamle valgkampteknikkene opp igjen, ifølge Skirbekk. Ikke bare husbesøk, men også bussreklame, store reklametavler og annonser i blader. Det er likevel en viktig forskjell fra tidligere: Nå vet partiene hvilke velgere de skal nå, hvor disse befinner seg og hvor de skal nås.

Er det mange potensielle, men usikre velgere i en bydel, vil partiene for eksempel annonsere på busslinjen som går i den bydelen. Vet man at en del potensielle velgere leser et bestemt boligmagasin, bestiller man annonse i dette magasinet.

De nye strategiene betyr at partiene må ha flere undersøkelser og eksperter og økt behov for penger. Valgkampene blir trolig dyrere, mener Skirbekk.

Hentet inn Erna

Tirsdag denne uken skapte det overskrifter da statsminister Erna Solberg (H) droppet en skolevalgvake i Oslo og dro til hjembyen, hvor partiet har store problemer på meningsmålingene.

Hun skulle møte partimedlemmer som har vært ute på husbesøk, eller «dørbanking», som Høyre kaller det.

– Valgkampmaskineriet vårt henter inn alt de kan av ekstra ressurser for å nå målet om seier på oppløpssiden, inkludert statsminister Erna Solberg, sa leder for Bergen Høyre, Kenneth Stien, til Bergens Tidende.

«Hvordan vinne valg»

Bok utgitt på Spartacus forlag tidligere i år

Skrevet av Tarjei Skirbekk (født 1971), som i mange år har jobbet med politisk kommunikasjon og strategi for Arbeiderpartiet på Stortinget, i regjering og på partiets hovedkontor på Youngstorget.

Skirbekk er utdannet idéhistoriker og jobber i Statoil.

Politisk psykologi deler velgerne inn i fire grupper:

1. Den rasjonelle velger overveier grundig alle konsekvenser av at valg. Deretter stemmer hun på det partiet som gagner henne selv mest.

2. Den intuitive velger: Unngår lang betenkningstid med mange overveielser. Hun stemmer på det enkleste, som for eksempel det partiet som venner stemmer på.

3. En kjernevelger har siden barndommen vært tilhenger av samme parti som foreldrene. I dag er partiet en del av hennes identitet. Det som kan bryte med dette mønsteret, er en enkeltsak eller manglende kobling til partileder.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Typer

Politisk psykologi deler velgerne inn i fire grupper:

1. Den rasjonelle velger overveier grundig alle konsekvenser av at valg. Deretter stemmer hun på det partiet som gagner henne selv mest.

2. Den intuitive velger: Unngår lang betenkningstid med mange overveielser. Hun stemmer på det enkleste, som for eksempel det partiet som venner stemmer på.

3. En kjernevelger har siden barndommen vært tilhenger av samme parti som foreldrene. I dag er partiet en del av hennes identitet. Det som kan bryte med dette mønsteret, er en enkeltsak eller manglende kobling til partileder.

4. Enkeltsaksvelger har enkelte saker som er viktigere enn andre og stemmer på det partiet som støtter hennes sak. Er ofte aktivist og kan gjerne ikke så mye om politikk.

Kilde: «Hvordan vinne valg»

Les også
Hareide beskylder Støre for sidebytte
Les også
Overlot valget til de aktive
Les også
Det håp vi eier
Les også
Ord til en sliten arbeider
Les også
Knut Arild Hareide utropt til valgkampens vinner