Illustrasjonsfoto: Privat

Ord til en sliten arbeider

Jesus har noe han vil si til deg i dag.

Dagene flyter over i hverandre. Døgnet har ikke nok timer. Hodet er så vidt over vannet, og alt du kan se rundt deg er et hav av gjøremål, krav og forventninger. Kristenlivet ditt dreier seg om en overfull timeplan, aktiviteter, ansvar og en mengde mennesker du er redd for å skuffe.

Det verste er likevel redselen for å skuffe Gud. Hele livet har du hørt at det er viktig å drive misjon, og du kjenner altfor godt behovene rundt omkring. Høsten er stor, og du føler deg som den eneste arbeideren på åkeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kjenner du deg igjen? I så fall er du ikke alene. Og Jesus har noe han vil si til deg i dag.

Det kan forresten hende du ikke kjenner deg igjen i det hele tatt. Kanskje er timeplanen din tom, tempoet sakte og aktivitetsnivået på bunnen. Du makter ingenting. Kristenlivet er preget av dårlig samvittighet for alt du ikke får gjort. Jesus har noe han vil si til deg også.

Alt som står i Bibelen er Guds Ord. Det står der for at Gud kan tale til hver enkelt av oss, på tvers av tid, sted og rom. Alt står der av en grunn. Akkurat nå tenker jeg på en bestemt historie som jeg tror Gud vil bruke for å nå fram til deg. Historien om Marta og Maria.

De fikk besøk av Jesus. Han som var deres lærer og mester, men også en kjær venn. Marta fikk det travelt med å stelle i stand det beste hun kunne for sin selebre gjest. Kanskje ikke så rart hun ble irritert når søsteren ikke bidrog i det hele tatt. Maria satt ved Jesu føtter og lyttet til det han hadde å fortelle. Til slutt sprekker det for Marta. Hun går rett bort til Jesus og konfronterer ham: Herre, bryr du deg ikke om at min søster har latt meg bli alene med å tjene deg? Si da til henne at hun skal hjelpe meg!

Se for deg alt som stresser deg for tiden. Alle oppgaver og velgjerninger du ønsker å gjøre for Jesus. Lytt til svaret Jesus gir Marta, og la det bli et svar til deg:

Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt fra henne (Luk.10,41-42).

Du gjør deg strev og uro med mange ting. Det er sikkert mange gode ting, med de beste intensjoner. Marta hadde nok også gode intensjoner når hun skulle varte opp Jesus. Likevel prioriterte hun feil. Hun glemte hva som var viktigst.

Det viktigste Gud ønsker av deg, er at du skal være hans barn. En far elsker sitt barn ubetinget, ikke på grunnlag av hvor mye barnet gjør for ham. Det er så lett å tenke at vi må gjøre oss fortjent til denne kjærligheten, eller i det minste prøve å veie litt opp for den ved å gjøre en innsats i misjonen. Gud elsker den du er, ikke det du gjør. Derfor sendte han Jesus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud er den fullkomne far. Han elsker deg høyere enn noe menneske kan gjøre. Og han vil bruke tid med barnet sitt. Gud vil gjerne bruke deg i sitt arbeid på jorda. Men han trenger deg ikke. Han er allmektig, med eller uten menneskers hjelp. Jeg føler ofte jeg må forsvare Gud, og glemmer at han allerede har vunnet alle kampene for meg. Jeg prøver å bære arbeidet på vegne av Gud, når sannheten er at det er han som bærer meg.

Sølvi Helen Hoplan gir oss gode ord for tider med strev og uro, med sangen Barn, ikkje tenar. La teksten tale til deg i dag:

No skal du vere barn og ikkje tenar No kan du vere liten, ikkje stor Ingen spør deg kva du syns og kva du menar . Det ekje du som skal forsvare mitt ord.

No skal du sleppe hendene langs sida . Du måkje tru at du skal bere meg. Som om eg må holdast oppe heile tida. Ikkje gløym at det er eg som bere deg.

No skal du få v ere svak, legg bort din styrke . Eg lever fortsatt, sjølv når du er død . Det er faren når mitt ord har blitt ditt yrke: Du tenker mest på alle andre du skal fø.

No skal du f å lov å lytte, ikkje tale . No kan du ta imot, og ikkje gje . Du kan gråte ut for alt som har gått gale. Eg vil holde deg og gje deg av min fred

Eg ropar igjen, har prøvd så mange gongar: Eg elskar deg, mitt barn, eg ELSKAR deg . Du er ikkje uunnværlig som min tenar . Men som barnet mitt er du umisteleg.

Men Herren svarte henne: «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lukas 10, 41-42

Trenger du mer åndelig påfyll?

Les også
Korset - en kamp med slangen
Les også
Korset INRI
Les også
Korsets langbjelke og tverrbjelke
Les også
Korset - både løve og lam
Les også
Fatmata (45) har aldri stemt