PRESSER PRESSEN: Kulturminister Thorhild Widvey (H) . Foto: Cornelius Poppe, NTB Scanpix

Widvey gjør vondt verre

Norske aviser tar sine redaksjonelle avgjørelser uten å skjele til pressestøtten. Det er betenkelig at ikke Widvey har forstått det.

Norske medier er inne i sin verste krise i moderne tid. Leserne av papiraviser forsvinner uten at nye nettlesere klarer å kompensere for de økonomiske tapene.

Samtidig er annonseinntektene nærmest i fritt fall. Og tro ikke at de pengene flyttes rundt blant aktørene i Medie-Norge. Realiteten er at norske annonsekroner i stadig større grad flyttes ut av landet og havner i amerikanske aksjeeieres lommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ifølge Dagens Næringsliv vil Google og Facebook omsette reklametjenester i Norge for 3,5 milliarder kroner neste år.

Det er penger som tidligere ville funnet veien inn i norske mediehus. Men i dagens situasjon går snart hver femte norske annonsekrone til de utenlandske internett-kjempene.

I denne skjebnetiden for norsk presse er regjeringens hilsen til Medie-Norge nesten til å grine av. Det statsbudsjettet som ble lagt frem på onsdag vil ikke lette situasjonen for norske medieselskaper. Regjeringen Solberg bidrar i stedet til å gjøre krisen enda dypere.

Det er spesielt to forslag som utløser en kombinasjon av fortvilt hoderisting og hektisk kalkulatoraktivitet hos det store flertallet av norske aviser. Regjeringen går inn for å kutte 50 millioner kroner i pressestøtten. Og de vil innføre åtte prosent moms på papiraviser.

Dette er tiltak som både hver for seg og enkeltvis kan medføre avisdød i Norge. Avisbransjen hadde ønsket seg økt pressestøtte og null moms på det frie ord uansett plattform. Det har regjeringen og dens kulturminister Thorhild Widvey valgt å overse glatt.

Men det aller mest provoserende ved onsdagens budsjettfremleggelse på mediesektoren er likevel kommentarene som Widvey lot ledsage kuttforslaget. Hun forsvarte nedskjæringene i pressestøtten med at mindre penger ville gjøre avisene «mer redaksjonelt uavhengige».

Den slags uttalelser viser at vi nå har en kulturminister med en rystende mangel på forståelse for hvordan norsk presse fungerer. Norske medier er maktkritiske uavhengig av hvem som sitter i regjering og hvilket syn de enkelte politiske aktørene har på pressestøtte.

Denne avisens opptreden er et godt eksempel på hvordan uavhengigheten fungerer selv om vi har pressestøtte i Norge. Dagen støttet på lederplass før valget i fjor en bredest mulig borgerlig regjering, selv om vi visste at det kunne skape utfordringer for vår pressestøtte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Norske aviser tar sine redaksjonelle avgjørelser uten å skjele til pressestøtten. Det er betenkelig at ikke Widvey har forstått det.

Tankekorset for kulturministeren bør være at dårligere rammevilkår for norsk presse vil svekke meningsmangfoldet og dermed på sikt også det demokratiske ordskiftet i Norge.

Facebook og Google har nemlig ikke noe samfunnsoppdrag her i landet. De har en eneste oppgave. Å fylle sine egne aksjonærers lommer mest mulig.

Les også
Mediebedriftene er skuffet over avismomsforslaget
Les også
SV går inn for redningspakke for mediene
Les også
Høyre varsler nye runder om pressestøtte
Les også
Ap vil ha fullt momsfritak på nett
Les også
Ingen endring i pressestøtten uten Venstre og KrF