For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

BRUK NORSK: Stadig mer engelsk i norsk markedsføring undergraver vårt eget morsmål, mener Trond Vernegg, formann i Riksmålsforbundet.

Ut med engelsk i reklame!

Publisert Sist oppdatert

Du er sikkert vant til det; reklameplakater på engelsk. Det skriker «SALE!» mot deg. «Crazy Days» er det også noen steder som har.

Coops nyeste tv-reklame tar hittil prisen: En lang reklamefilm med engelsk tale. Også butikker som Lindex, Cubus, KappAhl, 7-Eleven og Steen & Strøm Department Store tror åpenbart at man selger så mye mer til folk her i landet med markedsføring på engelsk. I Coop-reklamen får vi høre at osten i Norge er «brown». Morsomt, gitt! Tross den platte humoren var filmen sikkert dyr nok å lage.

Tror en av Norges største dagligvarekjeder og reklamemakerne deres at engelsk er blitt språket her i landet? Begge bør ta plass i skammekroken, stå der lenge. Ut med engelsken, inn med norsk språk, bokmål eller nynorsk. Norsk er språket her i landet. Langt heller «Kvifor kaupe ny når Mustafa kan sy», som det sto på et skilt utenfor en systue i Åmot i Telemark, enn meningsløst engelsk babbel.

Powered by Labrador CMS