For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB SCANPIX

Tro og profetier

Den faglige bibelkritikk har betydd frafall fra troen for både prester og lekfolk, og jeg er selv takknemlig for den frigjørende effekt av denne utvikling innen historisk og teologisk forskning.

Publisert Sist oppdatert

For meg som er oppvokst med predikanter som Rein Seehus og Emanuel Minos, er det rene nostalgien å lese Per Sverre Bårdsens innlegg i Dagen 23. juni, hvor han fremhever gammeltestamentlige tekster som trosbevis mot min ateisme.

I vår tid er jo denne lite effektive apologetikk forlatt til fordel for de karismatiske mirakel-bevisene, og selv på Menighetsfakultetet vil det i dag være vanskelig å finne en teolog som vil finne noen overbevisende sammenheng mellom messianske vyer eller apokalyptiske trusler i Det gamle testamente og vår tids bibelforståelse.

Dagens bibelforskere innser at det var viktig for de første kristne å påvise en sammenheng mellom jødedommens lovede Messias og Jesus, og at denne forestilling var effektiv blant annet i Paulus’ forsikringer til diasporajødene ved Middelhavet om at Messias (Jesus) ville komme tilbake og opprette sitt rike på jorden i disses egen levetid.

Powered by Labrador CMS