For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Respekt for ulik virkelighetsforståelse

VALGFRIHET: Foreldre har nemlig frihet, for eksempel gjennom friskoler, til å «sikre sine barn en religiøs og moralsk undervisning i samsvar med deres egen overbevisning», skriver Niklas Karlsen. Bildet er fra Møre barne- og ungdomsskule.
Publisert Sist oppdatert

Utdanningsdirektoratet publiserte 12.6.2025 sin tilsynsrapport om Samfundets skoler. Det er noen punkter i tilsynsrapporten som jeg ønsker å kommentere. 

Det virker for eksempel som om Udir mener at «lærerne ikke kan undervise elevene i hva som er rett og galt» (avsnitt «Homofili og samlivsformer»), og at «Skolen må anerkjenne naturvitenskapen» (avsnitt «Temaer i naturfag»). Disse to punktene mener jeg er problematiske og ønsker å drøfte her. 

Ifølge Bergem (2000: «Læreren i etikkens motlys») er det for eksempel lærerens mandat å ta stilling til livet i og med at han er satt til å være oppdrager. Dette har antakelig endret seg noe med den nye formålsparagrafen i den offentlige skolen som ble vedtatt i 2008, men det gjelder fortsatt for friskolene. 

Powered by Labrador CMS