For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Religiøs enhet uten Kristi kors

ALTERET: Veien tilbake til Gud går alltid forbi alteret der Lammet ble ofret, skriver Leif Gunnar Opheim.
Publisert Sist oppdatert

Helt fra begynnelsen ser vi to altere reises. Abel kom med blodets offer i tro og ble regnet som rettferdig. Kain kom med frukten av sitt arbeid, men uten omvendelse. Begge søkte Gud – men bare én kom slik Gud hadde sagt.

Det som skiller disse to er mer enn form. Det handler om hvem som er sentrum i frelsen. Kains vei sier: «Se hva ‹jeg› gjør!» Abels vei sier: «Se hva ‹Gud› har gjort.» Den første er tilsynelatende from, men i strid med Guds vilje. Den andre er enkel, men i samsvar med Guds plan.

Denne kontrasten følger menneskeheten videre – gjennom Babel, Babylon og helt til vår tid. Mennesket søker fortsatt å komme til Gud på egne premisser: Gjennom systemer, gjerninger, tradisjoner og menneskebud. Men Gud kaller oss tilbake – til sann tilbedelse, i ånd og sannhet (Joh 4,24). Ikke på egne vilkår, men i det Gud har gjort klart: Troens vei, i lydighet til Hans Ord.

Powered by Labrador CMS