ENGASJEMENT: Men istedenfor å droppe leksene, og på den måten redusere foreldrenes mulighet til engasjement og medvirkning, bør vi heller satse på tiltak som kan få flere foreldre engasjert, skriver Anders Tyvand.

Mot sosiale forskjeller

Engasjerte foreldre er en av de viktigste forutsetningene for at barn skal lykkes på skolen, og lekser gir foreldre en mulighet til å engasjere seg. Derfor er leksene et viktig verktøy for å utjevne sosiale forskjeller.

Lederen av Foreldreutvalget i Grunnutdanningen, Elisabeth Strengen Gundersen, vil avskaffe lekser. Hun mener leksene legger for mye ansvar på elever og foreldre, og at de kan bidra til å forsterke sosiale forskjeller i skolen.

Det er riktig at skolen ikke lykkes med å utjevne sosiale forskjeller. Det er også riktig at foreldre som engasjerer seg aktivt i barnas læring og skolegang, vil styrke barnas forutsetninger for å lykkes. Engelsk forskning viser at foreldrenes innsats hjemme er viktigere for barnas læring enn det som skjer på skolen. Når noen foreldre engasjerer seg mindre enn de burde i barnas hjemmearbeid, kan man argumentere med at leksene bidrar til å forsterke sosiale forskjeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men istedenfor å droppe leksene, og på den måten redusere foreldrenes mulighet til engasjement og medvirkning, bør vi heller satse på tiltak som kan få flere foreldre engasjert. Forskningen forteller oss at forskjellene i barnas læringsutbytte kan reduseres med 30 prosent dersom foreldrene gir tilnærmet den samme støtten til barnas skolegang. Foreldrene er en uvurderlig ressurs. Derfor må målet være å få alle foreldre på banen, og i det arbeidet er leksene er et viktig verktøy.

Samtidig er det viktig at lekser gis på riktig måte, og i et fornuftig omfang. Det er nok mange som kjenner seg igjen i at store leksemengder kan gi utfordringer i en hverdag med lite tid til overs. Som far til en andreklassing, har jeg flere ganger kjent på det selv. Men min egen erfaring med tidsklemma, gjør meg også sikker på at nettopp leksene er det som sørger for at jeg faktisk engasjerer meg aktivt i det jenta mi lærer på skolen. Uten lekser ville oppfølging av skolearbeidet fort gått tapt på veien mellom håndballtreninger, korøvelser, spilletimer og alt annet som gjøres etter skoletid.

Et godt samarbeid mellom skole og hjem har stor betydning for elevens læring, men også for det sosiale miljøet på skolen. Et godt skole-/hjemsamarbeid kan bidra til å bedre forholdet mellom lærer og elev, redusere fraværet og forebygge negativ atferd mellom elevene. Men altfor mange foreldre er usikre på hva som egentlig forventes av dem i oppfølgingen av barna, og mange steder er det behov for en avklaring av forventningene i samarbeidet mellom skole og hjem. Noen har gode erfaringer med foreldreskole, der foreldrene kurses i oppfølging av barna. Andre steder tilbys foreldrene en formalisert avtale om hvordan samarbeidet skal foregå.

Vi må få foreldrene mer på banen og styrke samarbeidet mellom skole og hjem for å utjevne sosiale forskjeller i skolen. Det å droppe leksene, vil være et skritt i gal retning.

Les også
KrFs forhold til grasrotenNettverket Fram mot Sentrum
Les også
Forventer «velkommen» fra ledelsenNettverket Fram mot Sentrum
Les også
Åpner døren
Les også
Ingen seksualisering av barn i skolen
Les også
KrF, mobbing og homofili