SKJELLSORD: Homo og hore er blant de mest brukte skjellsordene i norske skolegårder. Lærere synes det er vanskelig å vite hvordan man på en god måte skal møte disse utfordringene. Vårt tiltak gir lærere og andre ansatte i skolen praktiske verktøy for å bli bedre, skriver Bård Nylund. FOTO: Johannessen, Sara

Ingen seksualisering av barn i skolen

Homo og hore er blant de mest brukte skjellsordene i norske skolegårder. Lærere synes det er vanskelig å vite hvordan man på en god måte skal møte disse utfordringene.

Den siste tiden har vi sett innlegg av lik karakter i flere norske aviser vedrørerende KrFs støtte til LLHs prosjekt Rosa kompetanse skole i sitt alternative statsbudsjett. Dette har ført til oppstandelse, og har falt enkelte tungt for brystet.

Det er selvsagt helt greit å være motstander av en slik støtte til LLH, men noen presiseringer synes å være på sin plass all den tid en del av innleggene inneholder feil om hva tiltaket egentlig går ut på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES OGSÅ: KrF-skuta på feil kurs

For det første er dette ikke noe politisk tiltak. Det er et tiltak av høy faglig karakter, kvalitetssikret av noen av de fremste fagpersonene i norsk skole. Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Foreldreutvalget i grunnskolen og Mobbeombudet i Buskerud (det første av sitt slag i landet) er samarbeidspartnere.

Tiltaket går ut på at fagpersoner snakker til fagpersoner om hvordan de kan møte alle elever der de er, på en god og trygg måte. Det er ikke en undervisning som prediker at noe er mer riktig enn noe annet, men at enhver har krav på respekt for den man er. En respekt forfatterne av de siste dagers innlegg ikke synes å ha like stort fokus på.

LES OGSÅ: Forventer «velkommen» fra ledelsen og Åpner døren

Tiltaket driver ikke med «seksualisering» av barn. Tiltaket snakker om den virkeligheten som eksisterer i den norske skolen i dag. Elevene lever i ulike familier, de har ulike interesser, ulike drømmer og ulike måter å uttrykke seg på. Elevene er forskjellige, men alle fortjener et like godt tilbud i skolen og et trygt skolemiljø. Her vet vi at vi har en jobb å gjøre. Noen gutter er opptatt av klassiske «jenteting», og blir sanksjonert for det. Noen har to mammaer og blir ertet for det. Noen fremstår som annerledes og får negative tilbakemeldinger av den grunn.

Homo og hore er blant de mest brukte skjellsordene i norske skolegårder. Lærere synes det er vanskelig å vite hvordan man på en god måte skal møte disse utfordringene.

Vårt tiltak gir lærere og andre ansatte i skolen praktiske verktøy for å bli bedre. Alle forelesninger blir evaluert, og tilbakemeldingene fra lærerne er overveldende positive. Dette har de savnet, dette er nyttig i den praktiske skolehverdagen og dette anbefaler de gjerne til andre.

LES OGSÅ: KrF, mobbing og homofili

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Alle som er skeptiske til vårt tiltak og vår metode er velkomne til å være med oss på et oppdrag for å selv se hva vi formidler. Vi tror at Rosa kompetanse skole bidrar til at mobbing reduseres, at lærere blir bedre rustet til å stå i krevende situasjoner og at sårbare elever blir mindre sårbare.

Rosa kompetanse handler om å lage en likestilt skole i praksis. Det er vi glade for at KrF ønsker å støtte opp om.

Les også
KrF, mobbing og homofili
Les også
Åpner døren
Les også
Skal KrF ri på to hester?
Les også
Forventer «velkommen» fra ledelsenNettverket Fram mot Sentrum
Les også
KrFs forhold til grasrotenNettverket Fram mot Sentrum