Menneskerettighetene er premisset for seksualitetsundervisningen
Menneskerettighetene gir elevene krav på god informasjon om seksualitet, samliv, og identitet. Inkludert god tilgang til prevensjonsmidler.
Sven Olav Høivik er 11. januar uenig i at skolens seksualundervisning skal ha et annet grunnlag enn det historiske kristne synet. Han sammenligner det at seksualitetsundervisningen ikke inneholder et slikt syn med religionsundervisningen hvor skolen presenterer de ulike religionene likt.
Seksuelle og reproduktive rettigheter er en del av menneskerettighetene som Norge er forpliktet til å følge. Dette legges til grunn i grunnloven, i opplæringsloven, og i læreplanene. Dette inkluderer retten til å bli informert om og å ha tilgang til trygge, effektive, og rimelige metoder for fertilitetsregulering, og tilgang til seksualundervisning, respekt for kroppslig integritet, å velge om en vil være seksuelt aktiv eller ikke, og til fritt å kunne velge partner uavhengig av seksuell orientering og bakgrunn, uten å oppleve diskriminering, tvang eller vold. Blant annet.
Hvis skolen ikke kunne formidle at seksualitet også skjer utenfor ekteskapet, om kondomer ikke var tilgjengelig, eller om ekteskapet mellom 1 mann og 1 kvinne var det eneste eksempelet på anerkjent seksuell relasjon, så fratas elevene den nødvendige kunnskapen de trenger. Som lege burde du vite at god seksualitetsundervisning fører til senere seksuell debut, færre tenåringsgraviditeter, færre aborter, og et tryggere og sikrere seksualliv. En avholdenhetslinje fører til det stikk motsatte.