David Lindhjem, styreleder for Perleporten forlag, skriver om likheten mellom Antikrist og islams Mahdi. Foto: Religion Stencil/CC/Flickr

Likheter mellom Antikrist og islams Mahdi

Ved en studie av islamsk endetidstro kan det dokumenteres at islams ventede frelser, Mahdi/12 Imam, har klare likhetstrekk med Bibelens Antikrist. Både sunnier og sjiaer venter på denne Messias-figuren, derfor er det en universell forventning om Mahdis komme i den muslimske verden. På samme måte som kristne venter på at Jesus skal komme igjen for å oppfylle løftene til sitt folk, venter muslimer på at Mahdi skal oppfylle løftene til dem. Det gjelder likevel ikke alle, det er teologiske forskjeller innen islam akkurat som i kristendommen.

Bibelen beskriver at Antikrist vil bli diktator uten sidestykke i historien for et religiøst og politisk alt i ett-system rett før Jesus kommer tilbake. Islams Messias blir også beskrevet som den mektigste diktatoren i historien før dommedag kommer. Ifølge islamsk tradisjon vil Mahdi bli en fremtidig muslimsk hersker som ikke bare vil herske over den islamske verden, men også over den ikke-muslimske verden.

Bibelen er veldig tydelig på at Antikrist vil forfølge Guds folk. Det er derfor veldig interessant å studere hva islam sier om Mahdis spesielle kall til å omvende kristne og jøder til islam. Omvendelse av kristne og jøder vil være en av Mahdis fremste oppgaver. Et sitat fra Ayatollah Amini setter ord på visjonen: «Mahdi vil tilby islams religion til jødene og de kristne, hvis de godtar den vil de bli spart, hvis ikke vil de bli drept.» (Amini, Al-Imam Al-Mahdi.) Så når Mahdi kommer, vil en endelig nedslakting av jøder og kristne som ikke konverterer til islam bli utført ifølge Ayatollahen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ifølge Bibelen kommer Antikrist til å ta makten over store områder i Midtøsten og invaderer til slutt Israel og undertrykker folket med et spesielt lovsystem i 3,5 år (Daniel 7:25). Etter at Antikrist har erobret Jerusalem vil han i følge Paulus sette opp sin «trone» i Guds tempel (2.Tess. 2:4). Ut i fra det Paulus sier og andre skriftsteder som for eksempel Daniel 12:11, så er det tydelig at jødene vil gjenreise templet på tempelhøyden i endens tid. Antikrist som er besatt av Satan vil gjøre det gjenoppbygde tempelet til sin trone. Jesus advarte om denne begivenheten for to tusen år siden: «Den ødeleggende styggedom,» som profeten Daniel har talt om, skal da stå på det hellige sted – forstå det, den som leser!» (Matt. 24:15).

Over hele den islamske verden er det i vår tid et kall om gjenopprettelse av det islamske kalifat. Det er viktig å forstå at når muslimer kaller på en gjenopprettelse av kalifatet, så er det egentlig Mahdi de kaller på for han vil bli den siste kalifen før dommedag. Muslimer over hele verden vil være forpliktet til å følge Mahdi når han kommer, og islamsk tradisjon forklarer at han vil lede hærer av muslimske krigere til Jerusalem for å gjenerobre det for islam: «Mahdi vil seire og utslette disse grisene og hundene (jødene) og denne tids avguder slik at det enda en gang vil bli et kalifat basert på profetembetet, slik hadith sier: Jerusalem vil være stedet for kalifatet som skal styres med rettferd og senter for islamsk styre, som vil bli ledet av Imam al-Mahdi ... Det vil avskaffe jødenes lederskap … og sette en sluttstrek for dominansen til disse sataner som tenner ondskap i mennesker og forårsaker fordervelse på jorden, som får dem til å tilbe avguder og styrer verden med andre lover enn Sharia (islamsk lov), loven til verdens Herre.» (Izzat og ’Arif, Mahdi og enden på denne tidsalder)

Bibelen sier Antikrist bekrefter en sjuårig fredsavtale med Israel. Fredsavtalen skjer kort tid før den store invasjonen (Daniel 9:27). Tilsvarende sies det at Mahdi skal inngå en syv års pakt mellom muslimene og den kristne vesten via en jødisk prest: «Profeten sa: Det vil være fire fredsavtaler mellom deg og romerne (vesten). Den fjerde vil bli formidlet gjennom en person som vil komme fra Hadrat Aarons (ærverdige Aron – Moses bro) etterkommere og vil bli opprettholdt i sju år.» (Tabarani, som fortalt av Hadrat Abu Umamah, som sitert i Zubair, Signs of Qiyamah, 43, og Abdullah, Islam, Jesus, Mahdi, Qadiyanis and Doomsday, 55.)

Dette er bare noe av likhetsrekkene, men vi ser at beskrivelsene av Antikrists som person, oppdrag og handlinger i stor grad passer inn i beskrivelsen av den muslimske Mahdi.

Faktum er at det er mange flere likheter og anti-paralleller mellom Bibelen og islams beskrivelse av endetiden. Kilde: «Antikrist: Islams Ventede Messias» av Joel Richardson.

Les også
Våre nye mørkemenn
Les også
Når nissen flytter med på lasset
Les også
KrF tar grasrota på alvor
Les også
Skremmende hat, etnisk rensing og dobbeltmoral
Les også
Organisasjonene og Den norske kirke