La livet få forkjørsrett

Faren er at det etableres en sløv konsensus, der vi ureflektert godtar det som er blitt vanlig å mene blant våre likesinnede.

Hef­tet « Els­ket av Gud - fra en celle stor» kom som an­nonse­inn­stikk i Dagen og Vårt Land på fre­dag.

På nett: Her kan du laste ned heftet

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For­fat­ter er pas­tor Tor­kild Masvie i Mes­sias­kir­ken. Ut­gi­ver er Den Lu­thers­ke Kirke i Norge, der han er fun­ge­ren­de bis­kop.

Gjet­ter vi ikke mye feil, har hef­tet vært om­snak­ket og dis­ku­tert i gans­ke mange hjem i løpet av hel­gen.

An­ta­ke­lig er mange ikke bare blitt en­ga­sjert, men også pro­vo­sert. Form, ord­valg og fram­stil­ling vil det all­tid være for­skjel­li­ge me­nin­ger om.

En­kel­te av stand­punk­te­ne vil også være kon­tro­ver­si­el­le, selv blant ak­ti­ve krist­ne. Men det er vik­tig å spør­re seg selv og andre hvor­for det er slik. Ut­ford­rin­ge­ne i hef­tet bør nem­lig ingen tro­en­de av­feie.

Hvor­dan tar vi gjen­nom våre egne hold­nin­ger og valg vare på det mins­te og mest sår­ba­re livet Gud har skapt, det ufød­te?

Det klas­sis­ke krist­ne synet på li­vets ukren­ke­lig­het in­ne­bæ­rer at det skal ver­nes fra unn­fan­gel­sen til en na­tur­lig død. Vi lever i en tid da gren­se­ne på dette fel­tet er blitt flyt­tet og sta­dig flyt­tes i et vold­somt tempo.

Gjen­nom mer enn tre tiår år har vi hatt en fos­ter­draps­lov som gjør at det årlig av­slut­tes rundt 15.000 liv i mors mage i helse­ve­se­nets regi. Den tek­no­lo­gis­ke ut­vik­lin­gen har dess­uten gitt oss kunn­skap om livet som åpner for å sor­te­re bort barn med «uøns­ke­de» egen­ska­per,

Men ut­ford­rin­ge­ne stop­per ikke der. Medi­ka­men­ter som kan ha en abor­te­ren­de virk­ning, er kom­met i mange ut­ga­ver og gjort til­gjen­ge­li­ge for folk flest. Al­ter­na­ti­ve måter å sette barn til ver­den er også blitt ut­bredt. Det gjør at vi må ta stil­ling til hva vi kan be­nyt­te oss av og hva vi ikke kan gå god for.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I etis­ke spørs­mål er det all­tid let­test å være enig med fler­tal­let. Og hvis man til­hø­rer en mindre­talls­grup­pe, er det også let­test å slut­te seg til ma­jo­ri­te­ten i denne grup­pen.

Faren er at det etab­le­res en sløv kon­sen­sus, der vi ure­flek­tert god­tar det som er blitt van­lig å mene blant våre like­sin­ne­de. Men dette er ikke en for­svar­lig måte å hånd­te­re etis­ke spørs­mål.

Vi bør ikke ta for gitt at det som er etab­lert prak­sis og gjengs hold­nin­ger, nød­ven­dig­vis er rett, hel­ler ikke i krist­ne mil­jø­er. Hver en­kelt har an­svar for å skaf­fe seg best mulig in­for­ma­sjon, tenke grun­dig gjen­nom den og følge sam­vit­tig­he­ten når vi skal ta etis­ke valg.

Valg som gjel­der liv og død for andre, står i en sær­klas­se i så måte.

Noen gan­ger må vi leve med at det er vans­ke­lig for krist­ne å komme til full enig­het. Det er ikke all­tid vi kan lese et en­ty­dig svar på hva som er rett ut fra Bi­be­len.

For­skjel­li­ge hen­syn må ofte veies opp mot hver­and­re. Det gjør at vi må øve oss i å være yd­my­ke og lyt­ten­de. Men i spørs­må­le­ne som vi her snak­ker om, er det vik­tig å ha et grunn­leg­gen­de prin­sipp: Livet skal ha for­kjørs­rett.

Det går an å bli mis­for­stått hen­syns­full, ikke minst over­for seg selv. Øns­ket om å gjøre livet godt og greit for egen del kan sette oss i fare for å svik­te den sva­kes­te par­ten.

Så lenge en etisk pro­blem­stil­ling bare gjel­der andre men­nes­ker, er det let­te­re å ha ster­ke og klare me­nin­ger. Vans­ke­li­ge­re blir det når spørs­må­le­ne angår oss selv og får kon­se­kven­ser for vårt eget liv. Men det er nett­opp der vår mo­rals­ke rygg­rad set­tes på prøve.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Først og fremst må vi feie for egen dør. Mer enn noen gang er det behov for sin­dig og al­vor­lig etter­tan­ke om det per­son­li­ge an­sva­ret vårt for å verne om ufødt liv.

Les også
Dette er bioteknologi-nemnda opptatt av
Les også
Utfordringer til Bioteknologi-nemnda
Les også
Noe du har gått glipp av?
Les også
- Kristne bidrar til høye aborttallHefte om ufødt liv
Les også
Katolsk kateket begeistret, biskop litt betenkt, misjonsgeneral takknemlig