VANT: Som løven av Juda vant Jesus seier over alle onde makter. Som lammet lot han seg ofre for syndene våre. Kamp og seier-motivet og soningsmotivet er sammenvevd. Jesus forsonte Faderen med oss og overvant derved djevelen, døden og fortapelsen, skriver Egil Sjaastad.
Adobe Stock
Jesus som løven og lammet – om frimodig påskeforkynnelse
Hverken djevelen eller Guds vrede over synden er moteriktige begreper i dag. Og å slenge om seg med slike begreper for å vise sin radikalitet, tjener ingen hensikt.
Denne påska skulle jeg egentlig preke både på en leir og et påskestevne. Jeg hadde tenkt å hente inspirasjon fra Luther og Petter Dass. Nå er jeg gått i et korona-hi, men vil likevel gjøre det jeg tenkte. Kanskje noen ønsker å være med meg og hente impulser for hjemmekontorprekener?
Jesu kors var en kamparena. Slik tenkte Luther. I de 36 salmene hans har jeg funnet kamp- og seiermotivet – direkte og indirekte – 28 ganger. Motstanderen er primært djevelen, noen ganger kalt fienden eller fyrsten. Det pågikk en kamp – med klimaks i påska. Jesus overvant både djevelen, døden og fortapelsen. Han tok dem til fange. Om vi i troen holder oss til Ham, er vi frigjort fra maktenes tyranni.
Hans forklaring til andre trosartikkel sammenfatter det slik: Han har frelst meg «fra dødens ogdjevelens makt, ikke med gull eller sølv, men med sitt hellige, dyre blod og sin uskyldige lidelse og død. Dette har han gjort for at jeg skal være hans egen ...» Nå tilhører vi altså seierherren.