Hvordan skal vi forstå det som skjer i Den sentralafrikanske republikk?

Åpne Dører vil stå sam­men med kir­ken i SAR i dens ar­beid med å gjen­opp­ret­te fred, for­so­ne men­nes­ker, gjen­opp­byg­ge sam­fun­net og re­pa­re­re øde­lag­te liv, skriver Stig Magne Heitmann.

Dagen spør på le­der­plass (lør­dag 29. mars) med hen­vis­ning til det tru­en­de folke­mor­det på den mus­lims­ke be­folk­nin­gen i Den sen­tral­afri­kans­ke re­pub­likk (SAR) om det er greit at folke­mord og for­føl­gel­se skjer i kris­ten­dom­mens navn. Selv­sagt ikke. Men vi må spør­re om det er det som skjer og i til­fel­le det er rik­tig; hvor­for skjer det?

I 2012 kom SAR i ny­he­te­ne som et av Afri­kas mest uro­li­ge land. Etter at SAR ble selv­sten­dig stat i 1960 etter å ha vært fransk ko­lo­ni, har lan­det vært styrt av en rekke mi­li­tær­re­gi­mer. Det har vært stor man­gel på si­vi­le og po­li­tis­ke ret­tig­he­ter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Free­dom House, en «vakt­bik­kje» som over­vå­ker po­li­tis­ke ret­tig­he­ter glo­balt, på­pe­ker den ne­ga­ti­ve ut­vik­lin­gen i SAR. Think Africa Press sier i en rap­port fra mai 2013 at SARs po­li­tis­ke ut­vik­ling ser ut til å sty­res av kom­plek­se nett­verk, en­kel­te ster­ke fa­mi­li­er, lo­ka­le et­nis­ke grup­per og opp­rørs­grup­per.

Mange stam­mer lig­ger i strid med hver­and­re. De nord­li­ge stam­me­ne har mus­limsk do­mi­nans. Før kup­pet fant sted kjem­pet de mot hver­and­re, men for­en­te sine kref­ter i opp­rørs­grup­pen kalt Seleka som kjem­pet fram kup­pet i 2013.

På tross av store na­tur­res­sur­ser, er SAR et av ver­dens minst ut­vik­le­de land. FNs ut­vik­lings­pro­gram (UNDP) ran­ge­rer SAR på 180. plass av 187 land med hen­syn til ut­vik­ling.

Krist­ne er i ma­jo­ri­tet i lan­det. Den mus­lims­ke ma­jo­ri­te­ten hol­der i ho­ved­sak til i nord, med inn­fly­tel­se fra Tsjad. Det har inn­til Seleka-opp­rø­ret ikke vært store spen­nin­ger mel­lom de re­li­giø­se grup­pe­ne, men iføl­ge en Seleka-tals­mann var ho­ved­grun­nen til opp­rø­ret en lenge er­fart neg­li­sje­ring og mar­gi­na­li­se­ring av den mus­lims­ke be­folk­nin­gen.

SAR har aldri tid­li­ge­re vært på Åpne Dø­rers for­føl­gel­ses­lis­te, men i 2014 kom lan­det med for førs­te gang, etter opp­sum­me­ring av hen­del­se­ne i 2013, og da som det 16. vans­ke­ligs­te lan­det i ver­den å være kris­ten i.

Etter Seleka-opp­rø­ret og kup­pet i mai 2013 ble det krist­ne sam­fun­net ut­satt for mange og vold­som­me vol­de­li­ge an­grep. Kil­den til vol­den var i ho­ved­sak islamsk eks­tre­mis­me.

Seleka-opp­rø­rer­ne, som til dels besto av mi­li­tan­te isla­mis­ter fra Tsjad og Sudan, an­grep krist­ne og andre ikke-mus­li­mer. Krist­ne kir­ker ble øde­lagt, kvin­ner ble vold­tatt i et uhyg­ge­lig an­tall, det flo­rer­te med ran og kid­nap­pin­ger, tor­tur og mord. Ingen var tryg­ge.

Åpne Dører vur­de­rer fy­sisk vold og an­grep mot den krist­ne be­folk­nin­gen som svært eks­trem i denne pe­rio­den. Human Rights Watch sin rap­port fra sep­tem­ber 2013 un­der­stre­ker dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den ka­tols­ke kirke er det størs­te kirke­sam­fun­net i SAR. Der­for har den også opp­levd flest vol­de­li­ge an­grep; kir­ker, sko­ler og syke­hus er blitt full­sten­dig øde­lagt.

Se­ku­læ­re medi­er har frem­stilt dette som en re­li­gions­kon­flikt, der den krist­ne ma­jo­ri­te­ten av be­folk­nin­gen er en av par­te­ne.

Der­for blir det også slik at når den mus­lims­ke pre­si­den­ten er av­satt, Seleka-opp­rø­rer­ne er jaget bort og en ny (kris­ten) pre­si­dent er inn­satt, så frem­stil­les det som at det er «den krist­ne Anti-Ba­l­a­ka-mi­lit­sen» som øns­ker og er an­svar­li­ge for folke­mord på mus­li­me­ne i lan­det.

Krist­ne le­de­re og ma­jo­ri­te­ten av krist­ne har imid­ler­tid på det ster­kes­te tatt til orde mot gjen­gjel­del­ser mot den mus­lims­ke be­folk­nin­gen, også vel vi­ten­de om at ikke alle mus­li­mer støt­tet Seleka og ab­so­lutt ikke tok del i vol­den.

Hvor­dan rea­ge­rer krist­ne i denne si­tua­sjo­nen? Gans­ke sik­kert svært for­skjel­lig. Noen er med i Anti-Ba­l­a­ka-be­ve­gel­sen som ut­fø­rer vol­de­li­ge hand­lin­ger mot mus­li­mer, noen gan­ger mer bru­talt enn selv Seleka gjor­de.

Dess­ver­re. Anti-Ba­l­a­ka be­står av ani­mis­ter og no­mi­nel­le krist­ne. Men krist­ne le­de­re tar sterk av­stand fra en­hver form for vol­de­lig gjen­gjel­del­se. Kvin­nen René Vi­anney kan stå som et ek­sem­pel på en som vel­ger for­sonin­gens vei.

Hen­nes mann ble bru­talt drept 20. au­gust 2013 av en Seleka-opp­rø­rer. Han var far til to jen­ter og fire gut­ter i al­de­ren 5 til 21 år. René grå­ter hver dag, og sam­men med sine barn har hun flyt­tet til et annet sted.

In­gen­ting kan trøs­te henne i sor­gen. «Men vi lever av Guds nåde,» sier hun. «Jeg og barna tak­ker for den hjel­pen vi har fått fra søst­re og brød­re gjen­nom Åpne Dører.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Da jeg og min mann ba sam­men i den tiden Seleka-opp­rø­rer­ne her­jet, sa han: «Vi må be om at vi må være i stand til å tilgi dem.» Etter at de drep­te ham, har jeg lagt mitt liv i Her­rens hen­der.

Det er Du som har til­latt at de tok min manns liv, men jeg vet at Du er her med oss. Så jeg har be­stemt meg for at jeg vil tilgi dem.» René mener at Anti-Ba­l­a­ka er en ulyk­ke og skam når den frem­står som en kris­ten mi­lits.

«Vi krist­ne må kjen­ne vår iden­ti­tet som krist­ne. Vi kan ikke bruke våpen, og vi må aldri drepe våre na­bo­er. Det var en mus­lim som drep­te min mann, men jeg kan aldri gjøre noe slikt, for jeg vil for­kyn­ne et kris­tent vit­nes­byrd om kjær­lig­het, til­gi­vel­se og for­soning.

Jeg tror at mange mus­li­mer vil komme til tro på Jesus når de ser et sant vit­nes­byrd fra Guds barn.»

Åpne Dører vil stå sam­men med kir­ken i SAR i dens ar­beid med å gjen­opp­ret­te fred, for­so­ne men­nes­ker, gjen­opp­byg­ge sam­fun­net og re­pa­re­re øde­lag­te liv.

Stig Magne Heitmann

informasjonsleder i Åpne Dører

Les også
Er et folkemord greit når det er kristne som dreper?
Les også
Vurderer norsk militærbidrag i Afrika
Les også
Muslimer angripes i kristendommens navnBlodig konflikt