Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

❄️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Er du under 30? Bestill med UNG her

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

Debatt

HELENE FRIHAMMER OG ROGER PILSKOG: Henholdsvis regiondirektør NHO Vestlandet og regionleder LO Vestland.

Hele Stortinget må samle seg om ny vei og bane mellom Arna og Stanghelle

Publisert Sist oppdatert

Om kort tid skal Stortinget vedta statsbudsjettet for 2023. Skuffelsen var derfor svært stor da Regjeringen la fram sitt forslag. Ikke en eneste krone var satt av til Fellesprosjektet Arna–Stanghelle, som er første etappe i arbeidet med å bygge ny Bergensbane og E16 mellom Arna og Voss.

Byggetiden for vei og bane mellom Arna og Stanghelle er på omtrent ti år. Regjeringens forslag til statsbudsjett vil sørge for utrygg reisevei i enda lengre tid enn nødvendig, og skape utrygghet for framdriften videre. Ifølge Statens vegvesen og Bane NOR vil Regjeringens avgjørelse bety minst 1,5 år med forsinkelse for et av landets viktigste samferdselsprosjekt. Det kan vi ikke gå med på!

NHO Vestlandet og LO Vestland representerer tusenvis av medlemsbedrifter og titusenvis av arbeidstakere lokalt. Vi opplever at det er stor overraskelse og bekymring blant våre medlemmer over Regjeringens valg om å utsette Fellesprosjektet Arna–Stanghelle. For å tilrettelegge for byggestart i 2024, trengs det 200 millioner i neste års statsbudsjett. Det er en liten andel av et samferdselsbudsjett som til neste år øker til om lag 83 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS