Debatt
EGO EIMI: Så vidt meg bekjent har det vært teologisk gangbart å hevde at Jesus brukte Gudsnavnet Ego eimi både med og uten predikativ, skriver Øystein Johnson.
Odd Mehus
Gudsnavnet Ego eimi
Tillat meg en kommentar til Fred V. Hjortlands artikkel om Ego eimi (19.11). For jeg syns det er leit at såkalte språkeksperter og kirkehistorien alias kristne ikonmalere med et pennestrøk skal annullere Jesu bruk av- og kraften i Guds navn.
Så vidt meg bekjent har det vært teologisk gangbart å hevde at Jesus brukte Gudsnavnet Ego eimi både med og uten predikativ, som med: Jeg er den gode hyrde, og uten da han til jødene sier: «Jeg sa at dere skal dø i deres synder. For hvis dere ikke tror at «jeg er Han» [Ego eimi], skal dere dø i deres synder … Når dere får løftet Menneskesønnen opp, da skal dere forstå at «jeg er Han» [Ego eimi] Joh 8,24.28.
Kraftig kost, altså. Når de kom for å hente ham i Getsemane, og han igjen uttaler navnet «Det er meg» [Ego eimi] «vek de tilbake og falt til jorden» (Joh 18,5–6). Det ville de nok ikke gjort om Jesus bare hadde informert dem, at her var mannen.