Guds rike og denne verden
Hvis vi tror at de troendes oppdrag og vår forventning er at Guds rike skal «trenge gjennom i vår verden», implisitt ved at vi er gode mennesker samt forkynner evangeliet til frelse, så vil vi komme ut i store problemer.
Andreas Hegertun har en betraktning i Dagen lørdag 4.2 om «Hva ville Jesus sagt» om Donald Trump. Det er lite å være uenig i generelt, men jeg ønsker å løfte frem noen teologiske betraktninger som han nevner på slutten. Disse er slett ikke noen selvfølge. Bibelsynet er selvsagt avgjørende. Han sier at «vår verden dypest sett slett ikke er i hendene på verken Trump, Norges regjering… Verden er i Guds hender.» og videre: «Vi kan være trygge og ivrige fordi Guds rike ikke er av denne verden»… men «er ment å trenge gjennom i vår verden og gjøre den mer som Gud skapte den til å være.»
Vi er nok enig om at verden «dypest sett» tilhører Gud ettersom universet er skapt av Ham, men samtidig sier Johannes i sitt første brev 5,19 «at hele verden ligger i det onde». Hele brevet er en utdyping av det. Denne verdens gud er ikke Herren, Jehova, men Satan, «denne verdens fyrste». Det gjentas gjennom hele nytestamentet. «Verden» er strukturene i samfunnet; makt, begjær, penger, velstand.
Hvis vi tror at de troendes oppdrag og vår forventning er at Guds rike skal «trenge gjennom i vår verden», implisitt ved at vi er gode mennesker samt forkynner evangeliet til frelse, så vil vi komme ut i store problemer. Derfor er temaet viktig. Hvis dette er pinsevennteologi så er de ikke alene om det. I en litt annen versjon er det også statskirkelig tenkning, spesielt promotert av 68’er prester (eksempelvis Jørgensen, Sommerfeldt, Stålsett) som inspirert av sosialistiske ideer hevder at kristendom er å være på de undertryktes side og at vår oppgave er å bekjempe ondskap, det vil si makta. «Kamp for» er kodeordet. Klimakampen er det hotteste for tiden.