Gudsfrykt: – Maria understreker at det er den som frykter Gud som får del i Guds miskunn, skriver Odd Sverre Hove
Foto: Katrin Timoff, Adobe Stock
Guds miskunn fra slekt til slekt
Grunnlovsdagens evangelietekst er hentet fra Marias lovsang, «Magnifikat», som ellers først og fremst er prekentekst på Maria Budskapsdag.
Noen ganske få latinske manuskripter til vers 46 har Elisabets navn på forfatterplass i stedet for Maria. Denne lesemåten er svakt bevitnet og har knapt krav på interesse. Ikke desto mindre fins det en gruppe forskere som forsvarer selve påstanden (men ikke lesemåten).
Lovsangen passer bedre i Elisabets munn enn i Marias, mener de. I. H. Marshall går gjennom argumentene deres – og forsvarer med egne argumenter at lovsangen likevel passer bedre i Marias munn enn i Elisabets, se Marshalls Lukas-kommentar.
Bred enighet er det derimot om at Marias lovsang følger forbildet fra Hannas lovsang i 1 Sam 2:1–10, en lovsang som Hanna skrev etter å ha fått bønnesvar mot barnløshetsproblemet sitt.