SKILSMISSE: Stiftelsen To Sko, som jobber med gjenforening av skilte og separerte, mener at det er de voksne som må lære seg å unngå skilsmisse, skriver Arnhild Gjendem.

Foreldre og skilsmisse

Stiftelsen To Sko mener at det ikke er barna som skal lære seg å takle skilsmisse, men foreldrene som ikke må skille seg.

I forrige uke gikk NRK ut med temaet skilsmisse, og ville hjelpe spesielt barn å takle skilsmissen. Det er bra at temaet skilsmisse kommer opp. Det er så mye smerte der ute! Det er mange barn og ungdommer som lider og som ikke greier å konsentrere seg på skolen, blir deprimerte og får fysiske utslag av sin smerte. Det er også mange voksne som må sykemeldes, blir deprimerte og ulykkelige på grunn av skilsmisse. NRK ville gjennom fokus på skilsmisse hjelpe barn å takle skilsmisse. «En hel uke skal de sette fokus på barnas opplevelse av skilsmisse.» NRK vil løse problemet ved å alminneliggjøre barnas sorg og smerte.

Stiftelsen To Sko, som jobber med gjenforening av skilte og separerte, mener at det er de voksne som må lære seg å unngå skilsmisse. Barna skal vel ikke lære å takle skilsmisse? Vi må sette mye større fokus på de voksne. Det er foreldrene som må ta ansvar, omvende seg, lære å elske hverandre og ikke drive hor og bryte ekteskapet. Vi mener skilsmissene må stoppes! Barn skal slippe å oppleve denne veldige smerten som en skilsmisse er. En skilsmisse er så opprivende og har så store konsekvenser for hvert barn og hver voksen og for hele samfunnet rundt familien at Bibelens gode råd er: «Du skal ikke bryte ekteskapet!»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå går vi snart inn i påskehøytiden, og skal igjen minnes dette mektige kjærlighetens drama der Jesus, Guds Sønn blir hengt på korset og soner alle våre synder. Ingen mennesker er perfekte! Jesus er så realistisk at han sier: «Når dere som er onde…» Matteus evangelium 7. Og Paulus sier at «alle har syndet». Utgangspunktet er ikke lett for noen! Ingen mennesker er alltid enkle å leve sammen med i hverdagen.

Men Jesus, Guds Sønn vil hjelpe oss. Han lærer oss å ikke leve ut egoismen og begjæret og ikke å drive hor og bryte ekteskapet. Men elske og tilgi hverandre fordi vi alle er svake og trenger både tilgivelse og kjærlighet. Vi skal ikke legge enda større byrde på barna ved at de skal takle foreldrenes skilsmisse.

La barna få være barn og voksne de voksne og la påskens budskap få hjelpe oss å tilgi hverandre og elske ektefelle og barn og ikke bryte ekteskapet.

Les også
Eg har ein draum om Noreg
Les også
Tallenes tale kan være uklar
Les også
Kristne bør få flere barn
Les også
Filmserie med muslimsk JesusKilling Jesus
Les også
Taktisk teologi