For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Debatt

Bibelens skapelsesberetning er ikke basert på mytologi

SKAPELSEN: Jesus, Paulus og Peter henviser til skapelsesberetningen og andre beretninger i 1. Mosebok, og de presenterer disse som sanne historiske beretninger, skriver Rolf J. Furuli.
Publisert Sist oppdatert

Professor Hans Magnus Gjøens artikkel var meget opplysende, fordi han viser hvordan han som kristen kan tro på organisk evolusjon på tross av at dette strider mot Bibelens skapelsesberetning. Hans løsning ligger i spørsmålet: «Er de (tolkningene av skapelsesberetningen) ikke i stor grad bygd på tidligere tiders begrensede forståelse og fortellinger om verdens tilblivelse?» Jeg vil gjerne kommentere dette.

Mitt spesialfelt er semittiske språk, og jeg har arbeidet mye med historisiteten av beretningene i 1. Mosebok. Resultatet er boken: Can We Trust the Bible? With Focus on the Creation Account, the Worldwide Flood, and the Prophecies. Her stiller jeg mine oversettelser av de sumeriske og akkadiske beretninger om skapelsen og flommen ved siden av Bibelens hebraiske beretninger, setning for setning. Jeg skal gi et eksempel fra den akkadiske Enuma Elish (med noen brudd i teksten):

«Han (Marduk) delte henne (Tiamat, saltvannsgudinnen) i to, lik et skalldyr. Av hennes ene halvdel satte han opp og lagde himmelen som et tak. Han strakk ut hennes hud, og satte vaktposter, slik at hennes vann ikke skulle renne vekk … Av Tiamats spytt skapte Marduk … Han samlet det og laget skyer; han frembrakte vind, og lot det falle regn. Han reiste opp hennes hode … Han åpnet opp kildene, og vannet fløt. Han åpnet Eufrat og Tigris av hennes øyne. Han lukket hennes nese. Fra hennes bryst satte han opp de høye fjell …»

Powered by Labrador CMS