ELISABETH GISKE: Undervisningsleder på Bibelskolen Substans.

Inn for Herrens ansikt

Å la Herrens ansikt lyse over deg og gir deg fred er skummelt og skamfullt for mange mennesker.

Forsker Thomas Gilovich snakker om spotlight-effekten, eller tendensen til å overestimere hvor mye andre folk egentlig tenker over hva vi gjør.

Les også
Nytt sted, ny menighet

Du har kanskje opplevd den selv: Du våkner opp med en stor kvise, og føler at alle ser den. Du forteller en vits som ingen ler av, og føler at alle andre tenker på det. Eller du har en samtale med noen og du er mer opptatt av hvordan du selv oppfattes enn å oppfatte hva den andre sier.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gilovich sier at: «Vi er så akutt oppmerksomme på eget utseende og oppførsel at vi har problemer med å innse at andre ikke er fullt så fokuserte på oss som vi er selv. Andre er ikke like oppmerksomme på deg som du jo naturlig nok selv er til enhver tid. For de, som deg, er jo aller mest opptatte av seg selv.»

Gjemme seg for Gud

Spotlight-effekten er med i de fleste av oss sine liv i større eller mindre grad, men hva skjer når vi tar den med inn i vår relasjon til Gud?

Allerede hos de første menneskene ser vi dette skje.

Les også
Derfor kan vi stole på Gud

Da Adam og Eva syndet, var deres første reaksjon å gjemme seg for Gud, og fokusere mer på å skamme seg over hva de selv hadde gjort enn behovet for å være i Guds nærvær.

Kanskje er dette også gjenkjennelig i min og din relasjon til Gud? Selv om vi gjennom Jesus kan stå foran Gud uten skam, så er det ikke alltid sånn det føles likevel.

Vi kan stå foran Gud uten skam, men det føles ikke alltid sånn.
Elisabeth Giske, undervisningsleder

Velsigne folket

I det gamle testamente gir Gud beskjed til prestene om å velsigne folket, ved å si at hans ansikt skal lyse over oss og være oss nådig. Dette er en velsignelse, men det er også et løfte om hva dette folket, og vi som følger Jesus i dag, skal ha tilgang på – ikke bare på velsignelse som beskyttelse, men også på Guds nærvær.

Les også
Når verden snus på hodet

Jeg håper at du vil ta et steg ut av det litt krevende spotlightet som har en tendens til å henge over oss, og ta et steg inn foran Herrens ansikt som lyser over deg og gir deg fred.