Prekenhåndboken
VINGÅRDEN: Det er vanlig å si at i GT er vingården bilde på Israel, og i NT er den bilde på Guds rike, skriver Odd Sverre Hove.
Adobe Stock
Guds vingård og Guds vintre
GTs basale vingårdslignelse står på to steder hos Jesaja (Jes 5:1–7 og 27:2–6). På det første stedet møter vi en ironisk kjærlighetsvise (vingården Israel er Guds kjæreste, men hun flyr etter andre elskere: avgudene). Sangen ender i et krast domsord: Vingården Israel skal bli avgnagd og lagt øde. På det andre stedet er sangen om Guds vingård Israel en ekte kjærlighetssang (vingården Israel er blitt benådet, og vokser nå på nytt under Guds gartnerhånd mens hun bærer frukter med global misjonsvirkning til hele jorderiket).
På de fleste vingårdsstedene i GT er det domsperspektivet som betones (Jer 2:21, Hos 2:15, Esek 15:1–8, 17:1ff og 19:10–14), men i Sal 80:9–18 er det håp for den avgnagde vingården hos en Menneskesønn ved Guds høyre hånd.
I NT forteller Jesus vingårdslignelser i Luk 13:6–9 (fikentreet i vingården), Matt 20:1–16 (arbeiderne i vingården), Matt 21:28–32 (de to sønnene i farens vingård) og Matt 21:33–46 (de onde vingårdsarbeiderne). Det er vanlig å si at i GT er vingården bilde på Israel (se Jes 5:7), og i NT er den bilde på Guds rike (se Matt 20:1).