ANDAKTEN: «Mange berømte folk kan føle at de alltid er i offentlighetens lys. Slik kunne også Jesus noen ganger føle det.» Illustrasjonsfoto: Simon Yeo/CC/Flickr/CC/Flickr

Fire like slår fullt hus

Mange berømte folk kan føle at de alltid er i offentlighetens lys. Slik kunne også Jesus noen ganger føle det.

Derfor kunne Jesus ikke lenger vise seg i noen by. Folk kom til ham fra alle kanter. Jesus oppsøkte og frelste. Og folk søkte Jesus.

En dag var Jesus hjemme. Ryktet gikk. Folk strømmet til. Huset ble for lite. Men møtet ble stort. Fortellingen viser meg noe om hva kristen tro er. En Gudvelbehagelig tro søker alltid Jesus

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den tro som Gud himmelen har behag i, er den tro som søker Jesus Kristus. Som sier Ja til ham som Gud har utsendt. Som søker Jesus Kristus der Han er å finne. Det var det som skjedde her.

I dag er det mange røster. Mange tilbud. Mange retninger. Mye religiøsitet. Den tro som Gud har behag i, er alltid knyttet til Jesus Kristus.

Søker du Gud? Da må du komme til Jesus Kristus. For Han har vist oss hvem Gud er.

En gudvelbehagelig tro søker alltid Jesus og vil høre Guds Ord gjennom Ham.

Det samlet seg så mye folk at det ikke lenger var plass i huset, ikke engang ved døren. Kan du se det for deg?

Hvorfor kom folk? Det står det ikke noe om. Men det står: Han forkynte Ordet for dem.

Når folk blir grepet av en åndelig lengsel og søker Gud finnes det en trang etter å høre Guds ord. Og en trang til å forkynne Guds ord.

Se dager skal komme, sier Herren Gud, da jeg sender sult i landet, ikke sult etter brød og ikke tørst etter vann, men etter å høre Herrens ord. Troen er ikke bare å holde noe for sant. Troen er også noe levende, søkende og aktiv. Troens mål er alltid Jesus. Og troens øre vil alltid lytte til Guds Ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kommer du? Hvorfor kommer du? Har du denne tørsten etter Guds Ord?

Da har du fått en utrolig velsignelse fra Gud selv!

Vil du ha tro? Lengter du etter tro?

Lytt til Guds ord. Les din Bibel!

Jesus forkynte Ordet for dem, står det. Gjennom dette vil du bli utrustet med alt du trenger til å leve et liv etter Guds vilje, med all visdom og kraft!

En gudvelbehagelig tro kommer til Jesus Kristus med alt i sitt liv.

De som stod tettpakket rundt Jesus fikk høre ham forkynne Guds ord. Tenk å få høre Mesteren selv tale!

Men det var en fortvilet mann der. Han kom til Jesus med et konkret behov. Rettere sagt: Han ble båret. For han var lam. Han søkte noen ingen andre kunne hjelpe ham med. Jesus var den som kunne gjøre det umulige mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En gudvelbehagelig tro kommer til Jesus med alle ting. Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres bønneemner komme fram for Gud i bønn med takk. Det finnes ingen vanskelig livssituasjon i ditt liv som Jesus bør holdes utenfor. Kom til ham med det i glede og sorg. I smått og stort. I helse og sykdom.

For troen sier: Ingenting er umulig for Gud. Troens håp er at Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid.

En gudvelbehagelig tro vil oftest også bli en prøvet tro.

Der var hindringer på veien til Jesus. Det er det alltid. Han kom ikke frem på grunn av folkemengden… de som er bevegelseshemmet vet hva jeg snakker om. Han var helt avhengig av andres hjelp. Men han tillot å bli hjulpet og båret av fire menn. Helt inntil det pinlige.

Sykdom og dype kriser er en realitet. Også for venner av Jesus. Før eller senere vil vi alle komme til å erfare det. At livet er vondt og vanskelig. Vonde ting skjer som er utenfor vår kontroll. For oss selv eller andre vi er glad i. Det er lett å glemme når livet bare kjennes godt og vi føler oss usårbare og uovervinnelige.

Denne mannen hadde mistet helsen. Men noe hadde han fått: fire gode venner. Med samme tanke og sinn. Det kunne klart seg med to. Men han hadde fire. Og han tillot dem å bære seg. Han merket nok at han ble båret.

De kunne ikke helbrede ham. De kunne ikke forvandle hans eksistens. Men deres tilstedeværende vennskap gav trøst, håp og styrke. De kunne si: Vi vil ikke forlate deg og ikke slippe deg. Vi vil også ta deg med til Jesus. Sammen overvant de hindringene. Det er ingen liten ting når man er syk!

Har du tillatt deg selv å bli båret av andre?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Man må våge å involvere andre i sin svakhet og si: Jeg trenger din omsorg. Selv om du tror. Å tro er jo dypest sett å bli båret av Jesus.

En gudvelbehagelig tro mottar velsignelser fra Jesus Kristus.

Taket ble tatt til side, i tro og tillit til Mesteren la mannen stoltheten til side og tillot de fire imponerende vennene å fire ham ned for Jesu føtter.

Hos Jesus blir vi alltid velsignet med noe når vi kommer i tro. Og Jesus vet hva vi behøver. Han kan gi mer enn det vi kom for. Han sier: Sønn, dine synder er deg tilgitt! Jesus gir den syke mannen det han trengte aller mest: Guds tilgivelse og nåde.

Skal vi leve oppreist behøver vi Guds tilgivelse. Visste du det? Den kan vi motta fritt hos Jesus Kristus. Og bare der. Ved troen på ham. Jesus Kristus er ikke først og fremst en pedagog eller terapeut. Han er din frelser. Og det finnes ingen annen. Jesu blod rant fra Golgata, så nåden og tilgivelsen kunne flyte. For deg døde han. For dine synder. Så vi kunne bli ekte sønner og døtre av Gud. Født av Faderen. Så høyt har Gud elsket verden!

Uten at han hadde gjort noen ting annet enn å komme - fikk mannen ren nåde. Det er den rike velsignelsen troen på Kristus mottar. Og Han fikk høre verdens herligste største og viktigste privilegium av Jesu munn: Sønn, dine synder er deg forlatt. Har du mottatt det fra Gud? Du får det hos Jesus om du kommer til ham og bekjenner din synd! Han er en soning for våre synder, ja ikke bare for våre, men for hele verdens.

Er du et Guds barn ved troen på Jesus skal du erfare svært mange andre velsignelser i ditt liv. For det skjedde også! Jesus har grepet mektig inn i håpløse tilfeller. 1000 andre gode ting gjør Han også. For Jesus lever. Ha tro til Gud og kom til Ham og vandre oppreist med ham. Du kjenner veien.

Noen dager senere kom Jesus igjen til Kapernaum, og det ble kjent at han var hjemme. Det samlet seg så mange at de ikke fikk plass, ikke engang utenfor døren. Mens han forkynte Ordet for dem, kom de til ham med en som var lam. Det var fire mann som bar ham. Men de kunne ikke komme fram til ham på grunn av trengselen. Derfor brøt de opp taket over stedet der han var, laget en åpning og firte ned båren som den lamme lå på. Da Jesus så deres tro, sa han til den lamme: «Sønn, syndene dine er tilgitt.» Markus 2,1-12

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Trenger du mer åndelig påfyll?

Les også
Hva betyr Jesus for deg?
Les også
Når overtroen overtar
Les også
Mer enn stjerner i eget show
Les også
Å få se Gud
Les også
St. Hans og hans lovsang
Les også
Skapergaver å takke for