ANDAKTEN: «Vi må våge å handle på det vi blir minnet om. Kanskje må vi justere eller endre noe, og noen ganger kan det virke overveldende. Gud gir også kraft og nåde til å gjøre det han ber oss om.» Illustrasjonsfoto: Stefan Van der Straeten/CC/Flickr

Mer enn stjerner i eget show

«We are the heroes of our time!» lød vinnermelodien til Sverige i Melodi Grand Prix. Du kan overvinne alt bare du tror på deg selv.

Selvrealiseringen dreier seg om å utnytte talentene til det ytterste, og gjøre det en bare MÅ gjøre og bli alt det en KAN bli.

Det kan virke riktig og bra, men egentlig er det noe begrenset over dette. For hvis vi bare kan stole på oss selv så har vi ingen andre å stole på. Hva har vi egentlig kontroll over når det kommer til stykket?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud har en større hensikt, en drøm som er mye større enn at vi blir stjerner i eget show. Vi representerer Guds kjærlighet i vår verden gjennom at hans Ånd bor i oss. Vi har akkurat markert pinsen og feiret at Gud har kommet nær ved sin Hellige Ånd. Vi tror på en Gud som ikke har distansert seg fra oss. Han går med oss, tett på våre liv.

Da Jesus gikk omkring på jorden var hans enorme kraft og kjærlighet begrenset til hans egen tilstedeværelse og hans fysiske kropp. Men det fantes en enda bedre plan. Hans Ånd skulle bli tilgjengeliggjort i oss og for alle som tror:

Men jeg sier dere sannheten: Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men går jeg bort, kan jeg sende ham til dere. (Joh 16,7)

Det var oppfyllelsen av Guds plan. Profeten Joel hadde profetert det lenge før: En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. ( Joel 3,1)

På denne måten kan Gud være allestedsnærværende på en ny måte i oss og gjennom oss. For en grensesprengende tanke! Det kan få enorme konsekvenser i livene våre! Dette er større enn at vi blir helter i vår tid som svenskene synger om. Vi er koblet med Gud og han setter det hele i et nytt perspektiv.

La oss skape et større rom i oss for dette, slik at Ånden kan lede oss steg for steg: Gi Gud kontrollen. Å leve et liv med Den Hellige Ånd starter med å gi ham kontrollen i livet. Å slippe taket og gi Gud og hans vilje rom. Ofte begynner det med en bønn der vi oppriktig ber Gud om hans ledelse i livet, og at han må stoppe oss om vi vandrer bort fra hans vilje.

La Guds Ord forme oss. Bruk tid i Bibelen. Vi lærer å kjenne hans stemme gjennom å kjenne hans ord. Kjenner vi ikke hans ord og er preget av det, er det også vanskelig å høre hans stemme. Ofte roper vår egen og andres røst og vilje høyere. Lytt til Guds tiltale. Gud ønsker å gjøre sin vilje kjent i våre liv. Problemet er ikke at Gud ikke taler til oss, men at vi ikke får det med oss. Kanskje handler det om å stoppe opp, sette av tid til å søke hans vilje. Våge å være stille.

Handle så på Guds tiltale. Guds tiltale er oppmuntrende, men kan også være utfordrende. Vi må våge å handle på det vi blir minnet om. Kanskje må vi justere eller endre noe, og noen ganger kan det virke overveldende. Gud gir også kraft og nåde til å gjøre det han ber oss om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tenk om dette kunne dominere hverdagen vår slik at vi var ledet av hans Ånd. Da ville vi i større grad se det Gud ser, være våken for å oppmuntre dem som trenger det, kunne komme med ord i rette tid. Da er vi Jesu kropp i denne verden, ledet av Den Hellige Ånd og blir mer enn stjerner i eget show.

Men jeg sier dere sannheten: Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men går jeg bort, kan jeg sende ham til dere.

Joh 16,7

Her finner du mer åndelig påfyll

Les også
Guds bærekraft
Les også
Veien til fred
Les også
På Guds side
Les også
En kraftkilde
Les også
Guds frelsesgave