Når overtroen overtar

Tidligere lærte det norske folk å folde hendene og be til Gud. Nå hører vi stadig oftere at vi skal krysse fingrene og tærne og alt som er. Slik går det når overtroen fortrenger troen.

1. Johannes 5, 20-21: Vi vet at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand så vi kjenner Den Sanne. Og vi er i ham, Den Sanne, vi som er i hans Sønn, Jesus Kristus. Han er den sanne Gud og det evige liv. Mine barn, vær på vakt mot de falske guder!

Alle oppfordringene om å gripe til «legemlige øvelser» når vi står overfor viktige avgjørelser, vil gjøre oss ganske forvridd rent åndelig. En avsporing fra det sunne og sanne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ifølge amerikanske forskere fører usikkerhet til mer overtro. En fomling og famling som åpner for de merkeligste påfunn. I fravær av trygghet og forankring havner vi lett ut på viddene. En direkte avsporing av vår gudslengsel, som aldri lar seg utradere. Den bare antar nye uttrykksformer.

Overtroen var lenge en mørk epoke i vår historie. Inntil lyset fra evangeliet kom og fortrengte mørket. Få eller ingen har skildret dette «klimaskiftet» bedre enn Elias Blix:

«Vårt heimand i mørker lenge låg, og vankunna ljoset gøymde. Men, Gud, du i nåde til oss såg, din kjærleik oss ikkje gløymde. Du sende ditt ord til Norges fjell, og ljos over landet strøymde.»

Guds sønn har gitt oss forstand så vi kjenner Den Sanne, skriver Johannes, og oppfordrer til å være på vakt mot de falske guder.

Paulus tok på en klok måte et oppgjør med «vankunna» i sin tale på Areopagos i Aten. «Jeg ser at dere på alle måter er svært religiøse», innledet han, etter å ha gått omkring I deres helligdommer og funnet et alter med innskriften: «For en ukjent Gud».

Det ble teksten for apostelen den dagen: «Det som dere tilber uten å kjenne, det forkynner jeg dere».

Så gir han de atenske menn og kvinner en innføring i de kristne grunnsannheter og konkluderer:

«Disse uvitenhetens tider har Gud båret over med, men nå befaler han alle mennesker hvor de enn er, at de må vende om. For han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet, og har til dette bestemt en mann. Det har han gjort troverdig for alle ved å oppreise ham fra de døde».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I 1930-oversettelsen brukes «vankundighetens tider». Folk visste ikke bedre, og det har Gud båret over med. Ren uvitenhet, men nå er den forbi. Guds klare vilje er at alle mennesker, uansett hvor de befinner seg, skal vende om.

Det budskapet må aldri bli tiet i hjel.

Evangeliet skaper tro, det åpen våre øyne og beriker vår tanke. Vi får forstand av å vandre med Herren. Avtar forkynnelsen, som er blitt et farlig begrep i intolerante kretser, overtar eventyr og myter. Det er å gi barn og unge steiner i stedet for brød.

Der hvor de evige sannheter fortrenges, tiltar uvitenheten og overtroen, som er blitt god business. Et marked i stadig vekst. Det moderne menneske biter på det meste.

Min glede er stor over at jeg helt fra barndommen har kjent de hellige skrifter, de som kan gi oss visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus, slik Paulus skriver til Timoteus. Med en klar oppfordring om å holde fast på det du har lært!

I stedet for å krysse fingrene i tide og utide, lærte jeg I min oppvekst å folde hendene og be og takke under alle slags forhold. I mange år var Trygve Bjerkrheims tekst «Det er makt i de foldede hender» fast innslag i Ønskekonserten. Det ansporer til å ta Gud med på råd i alle sammenheng. Til å søke Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne.

Det krever atskillig mer tro å leve uten tro på Gud enn med.

Les også:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Les også
Trosopplæringens punkt 1
Les også
Skapergaver å takke for
Les også
Mer enn stjerner i eget show
Les også
Å få se Gud
Les også
Guds frelsesgave